Platformy cyfrowe będą walczyć o abonentów

Segment telewizji płatnej na całym świecie odnotuje wolniejszy wzrost w latach 2009-2010, po czym nastąpi oczekiwane ożywienie gospodarcze - szacują eksperci PricewaterhouseCoopers. Rośnie zainteresowanie VOD oraz mobilną telewizją.

Abonenci zamieniający telewizję analogową na wielokanałową telewizję cyfrową będą napędzać wzrost usług VOD (telewizji na żądanie), który odbędzie się głównie kosztem pay-per-view. Darmowe usługi telewizji komórkowej świadczone w wybranych krajach (np. Japonii) zmniejszą potencjalne wydatki na abonamenty telewizji komórkowej.

Telewizja typu IPTV, VOD oraz pay-per-view będą najszybciej rozwijającymi się technologiami abonamentowymi w poszczególnych regionach. W Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie, darmowa telewizja typu DTT rozwijać się będzie kosztem wydatków na abonamenty telewizyjne, czytamy w raporcie opracowanym przez PricewaterhouseCoopers.

Reklama

Globalnie segment ten wzrośnie z 186,1 mld dol. w 2008 r. do 252,3 mld dol. W 2013 roku. Wydatki na abonamenty telewizji komórkowej będą najszybciej rozwijającą się kategorią, która z niskiego pułapu osiągnie poziom 4,2 miliardów dol. w 2013 roku. W Polsce prognozowany jest wzrost rynku płatnej telewizji z 1 829 mln dol. w 2008 do 2 128 mln dol. w 2013 r.

- Konkurencja między głównymi graczami na rynku płatnego dostępu do kanałów telewizyjnych będzie nadal bardzo silna. Obecna dynamika sprzedaży świadczy o istniejącym wciąż popycie na usługi płatnej telewizji. Ponadto możemy spodziewać się rozwoju synergii pomiędzy usługami telekomunikacyjnymi i telewizyjnymi - podkreśla Maciej Terlikowski, menedżer z zespołu ds. usług dla sektora mediów i rozrywki w PricewaterhouseCoopers.

W 2009 roku w Polsce spodziewane jest uruchomienie pierwszych usług telewizji komórkowej, w których użytkownik będzie miał dostęp do kilkunastu kanałów telewizyjnych oraz radiowych. Czynnikami, które mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój mobilnej telewizji będą organizacja Euro 2012 oraz duży udział telewizji jako głównego sposobu spędzania wolnego czasu (podobnie jak we Włoszech, gdzie telewizja mobilna osiągnęła bardzo dobry wynik). Duże znaczenie dla rozwoju tych usług będzie miała wysokość ceny detalicznej za oferowane pakiety kanałów.

W krajach, gdzie operatorzy zdecydowali się na świadczenie usług telewizji komórkowej bez dodatkowych opłat abonamentowych jest zdecydowanie wyższa liczba użytkowników niż tam gdzie są pobierane dodatkowe opłaty. Pierwsze oferty mobilnej telewizji operatorów komórkowych wskażą, czy w Polsce będziemy mogli liczyć na podobny sukces jak we Włoszech. Wprowadzenie mobilnej telewizji jest przykładem na postępującą cyfryzację mediów również w Polsce.

Media2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy