Kosmos

Układ Luhman 16AB skrywa najbliższą Ziemi egzoplanetę

Astronomowie z European Southern Observatory odkryli najbliższą Ziemi egzoplanetę – czytamy na łamach serwisu Dvice. Gdzie znajduje się ten obiekt?

Planeta została odkryta przez przypadek - podczas analizy cykli orbitalnych brązowych karłów z układu Luhman 16AB. Naukowcy dopatrzyli się w ich ruchu pewnych nieprawidłowości, które sugerują obecność trzeciego, znacznie mniejszego obiektu - najprawdopodobniej planety.

Badacze ustalili, że masa brązowych karłów z układu Luhman 16AB jest ponad 40 razy większa od masy Jowisza. W tej kwestii nie ma nic zaskakującego, ponieważ potężna masa jest znakiem rozpoznawczym tego typu ciał niebieskich. Są one wyraźnie większe od planet, ale jednocześnie mniejsze od gwiazd.

Odkrycie naukowców European Southern Observatory jest niezwykle ważne, ponieważ spośród tysięcy skatalogowanych egzoplanet, zaledwie 8 znajduje się w sąsiedztwie brązowych karłów. Badacze chcą poświęcić nowo odkrytemu obiektowi więcej uwagi - tym bardziej, że jest najbliższą nam egzoplanetą. Od Ziemi dzieli ją "zaledwie" 6,6 lat świetlnych.

Dowiedz się więcej na temat: brązowy karzeł | egzoplaneta | Egzoplaneta