Cyfryzacja powoduje spadki czterech największych stacji

Z danych Nielsen Audience Measurement od 1 stycznia do 13 czerwca 2013 roku wynika, że udział w oglądalności czterech największych stacji telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN i Polsat był średnio o 13,2 proc. mniejszy niż rok wcześniej. Ich łączny udział wynosił poniżej 40 proc., co jest najniższym poziomem w historii, podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Obecnie nie przekłada się to jeszcze bezpośrednio na podział przychodów z reklam, gdyż stacje tematyczne są wciąż nawet trzy razy tańsze niż cztery kanały ogólnokrajowe. Z ok. 3,6 mld zł wartości rynku reklamy w telewizji do stacji tematycznych trafia rocznie 600-800 mln zł.

Jednak, według Starlinka, w I kwartale 2013 roku przychody reklamowe dużych stacji spadły o 14 proc. ZenithOptimedia szacuje, że w sumie telewizja straci w tym roku 5,9 proc. Stacje tną więc koszty i obniżają ceny reklam. W Polsacie będzie w lipcu taniej o 11 proc., w TVP - o 2 proc., a w TVN - o 9 proc.

Odsetek widzów w wieku 16-49 lat oglądających TVP1 spadł o jedną piątą w porównaniu z 2012 rokiem. W przypadku TVP2 była to strata 15 proc., a Polsatu 13 proc. Jedynie TVN udało się zanotować spadek tylko o ok. 5 proc. Natomiast udział w rynku kanałów TV Puls, TVN7 i TV 4 wzrósł o 28 proc. do 9,8 proc. To zasługa obecności w naziemnej telewizji cyfrowej o zasięgu ogólnopolskim. O blisko jedną siódmą, osiągając już 42,4 proc., wzrosły udziały ponad 170 kanałów tematycznych nadawanych przez operatorów kablowych i satelitarnych.

Z danych Nielsena wynika, że tam, gdzie wciąż obecna jest telewizja analogowa, TVN, Polsat, TVP1 i TVP2 gromadzą nawet 88 proc. widowni. Na obszarach scyfryzowanych, gdzie mają większą konkurencję, ich udział spadł do 60 proc., a w ofertach kablowych - wynosi tylko 45 proc. Widzowie spędzają przed telewizorem tyle samo czasu, ale dzielą go na więcej stacji. W 2009 roku oglądali dziennie średnio 6 kanałów, a w tym roku jest to już średnio 15 kanałów.

Reklama

Janusz Sulisz

Link

Źródło informacji

SatKurier
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy