Niezwykłe zdjęcie nowo narodzonej planety

Astronomom udało się zrobić niesamowite zdjęcie przedstawiające gwiazdę podwójną i jej małego towarzysza. To najprawdopodobniej tworząca się młoda planeta.

System gwiezdny CS Cha ma 2-3 mln lat i znajduje się w gwiazdozbiorze Kameleona, ok. 600 mln lat świetlnych od Ziemi. Astronomowie obserwują gwiazdę od 19 lat i już jakiś czas temu odkryli otaczający ją pierścień gruzu i pyłu. A jak dobrze wiadomo, w takich miejscach mogą powstawać planety.

Teraz wykorzystując instrument SPHERE na Very Large Telescope odkryto małą planetę w odległości 32 mld km od gwiazdy. Obserwacje potwierdziły, że obiekt jest związany grawitacyjnie z układem binarnym, chociaż dokładny charakter tej zależności nie jest znany.

Astronomowie nie są pewni, że nowo odkryty obiekt to faktycznie planeta, a nie np. brązowy karzeł - rodzaj małej, nieudanej gwiazdy. Jeżeli potwierdzi się, że to faktycznie planeta, to możemy spodziewać się czegoś na kształt gazowego olbrzyma, a nie "drugiej Ziemi".

Dowiedz się więcej na temat: badania kosmosu | astronomowie | gwiazda | planeta

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.