NVIDIA GeForce
Środa, 22 listopada 2023 (13:00)
Aktualizacja Środa, 17 stycznia 2024 (15:43)
NVIDIA GeForce to linia kart graficznych produkowanych przez firmę NVIDIA, która stała się jednym z głównych standardów w przemyśle gier komputerowych i grafiki komputerowej. Od momentu wprowadzenia na rynek w 1999 roku, seria GeForce zdobyła uznanie zarówno wśród graczy, jak i profesjonalistów zajmujących się tworzeniem treści wizualnych. Oferując wysoką wydajność i innowacyjne technologie, takie jak ray tracing czy wsparcie dla wielu monitorów, karty GeForce stały się synonimem zaawansowanej grafiki i płynnego renderowania obrazu.
NVIDIA GeForce - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rodzaj/Typ:
sprzęt, akcesoria
-
Rok uruchomienia produkcji:
1999
Z biegiem lat NVIDIA kontynuowała rozwój linii GeForce, wprowadzając nowsze modele z lepszymi funkcjami i mocniejszymi specyfikacjami, co pozwoliło użytkownikom na korzystanie z najnowszych gier i aplikacji na najwyższych ustawieniach. Dzięki regularnym aktualizacjom sterowników i wsparciu dla najnowszych technologii, NVIDIA GeForce utrzymuje swoją pozycję jako jedno z czołowych rozwiązań w dziedzinie grafiki komputerowej.
GeForce 256, znany również jako NV10, był pierwszym układem w serii GeForce firmy Nvidia.
Debiutował w 1999 roku bazując na układzie Riva TNT2. Był pierwszym na świecie układem GPU (Graphics Processing Unit). Tym samym wprowadził na rynek koncepcję jednoukładowego procesora graficznego. Jego wprowadzenie przyniosło znaczący wzrost wydajności grafiki 3D w grach i uczyniło Nvidia liderem rynku akceleratorów graficznych, zyskując przewagę nad firmą 3dfx. Zyskał uznanie na rynku mimo krytyki i wysokiej ceny.
Bazując na technologii GeForce 256, NVIDIA wprowadziła również linię produktów Quadro, przeznaczoną dla profesjonalnych stacji roboczych. Mimo pewnych różnic w funkcjonalnościach wiele osób uważało, że karty GeForce były wystarczająco dobre dla profesjonalnych zastosowań, ale w znacznie niższej cenie.
NVIDIA jako jeden z pionierów zintegrowała sprzętową obsługę transformacji i oświetlenia (T&L), co wcześniej leżało w gestii głównego procesora komputera. Mimo że wcześniejsze układy graficzne, takie jak 3dfx Voodoo 2, miały zintegrowaną obsługę ustawienia geometrii, to wprowadzenie T&L było innowacją, przekazując głównemu procesorowi mniej obliczeń.
Przy premierze GeForce jego zaawansowane funkcje i wydajność zostały wspomniane w porównaniu do konkurencji. Jednak krytycy wskazywali na ograniczone korzyści z T&L z powodu braku oprogramowania wykorzystującego tę technologię w 1999 roku. Wielu konkurentów uważało, że szybki procesor mógł zastąpić potrzebę T&L. GeForce 256 był kosztowny i miał niszowy charakter. Sprzętowa obsługa T&L stała się bardziej powszechna po wprowadzeniu GeForce2, w tym również bardziej przystępnego cenowo modelu GeForce 2 MX.
Przy premierze GeForce jego zaawansowane funkcje i wydajność zostały wspomniane w porównaniu do konkurencji. Jednak krytycy wskazywali na ograniczone korzyści z T&L z powodu braku oprogramowania wykorzystującego tę technologię w 1999 roku. Wielu konkurentów uważało, że szybki procesor mógł zastąpić potrzebę T&L. GeForce 256 był kosztowny i miał niszowy charakter. Sprzętowa obsługa T&L stała się bardziej powszechna po wprowadzeniu GeForce2, w tym również bardziej przystępnego cenowo modelu GeForce 2 MX.
NVIDIA GeForce. Skąd ta nazwa?
Nazwa "GeForce 256" została wybrana w wyniku konkursu "Name That Chip" ("Nazwij Ten Układ"),który zgromadził około 12 tysięcy propozycji nazw.
GeForce 256 przyczynił się do zwiększenia wydajności trójwymiarowej grafiki w grach komputerowych, a sukces tej serii układów pozwolił firmie NVIDIA ustabilizować swoją pozycję jako lidera rynku akceleratorów graficznych.
Pojęcie GPU zostało wprowadzone przez NVIDIA wraz z premierą GeForce 256. Definicja ta miała podkreślić różnicę między nowym układem a produktami przeznaczonymi dla profesjonalistów oraz starszymi kartami graficznymi.
Więcej na temat NVIDIA GeForce
NVIDIA GeForce - Wiadomości
-
Niedobór GPU – kryzys trwa a ceny nadal będą rosnąć
Środa, 13 października 2021 (12:39)Analiza niemieckiego i austriackiego rynku kart graficznych pokazała, że niedobór GPU trwa w najlepsze, a ceny będą rosnąć, nawet jeśli dostępność będzie nieco większa. Sytuacja nie...