Statek wyższy od Wieży Eiffla. Zbuduje ogromną farmę na morzu
W stronę Morza Północnego płynie właśnie statek wyższy niż drapacze chmur i słynna francuska Żelazna dama, którego zadaniem jest wybudowanie u północno-wschodniego wybrzeża Anglii największej na świecie morskiej farmy wiatrowej, Dogger Bank.
Morskie farmy wiatrowe to jeden z najszybciej rozwijających się w Europie sektorów odnawialnych źródeł energii i jak szacuje Global Market Insights do 2024 roku przekroczy on wartość 16 miliardów dolarów. I trudno się temu dziwić, bo zalety farm wiatrowych znamy od dawna, a wnoszenie ich na morzu oferuje dodatkowe zalety - większa stabilność i siła wiatru sprawiają, że rośnie efektywność pracy turbin, a producenci nie są na dodatek tak ograniczeni restrykcjami, np. dotyczącymi ich wielkości, jak w przypadku farm wiatrowych na lądzie.
Jest wyższy od wieży Eiffla i zbuduje największą na świecie morską farmę wiatrową
Co ciekawe, Europa jest przy tym domem dla największych tego typu inwestycji - u wybrzeży Wielkie Brytanii powstaje właśnie największa pojedyncza morska farma wiatrowa na świecie, która po ukończeniu w 2026 roku ma charakteryzować się mocą 3,6 GW, wystarczającą do zasilenia 6 mln brytyjskich domów. To właśnie w jej stronę płynie aktualnie wyższy niż drapacze chmur i Wieża Eiffla statek instalacyjny o nazwie Voltaire, którego zadaniem jest transport, podnoszenie i montaż największych morskich wiatraków z turbinami o wysokości ponad 270 m i łopatami o długości 120 m.
Nasz statek został zaprojektowany specjalnie do montażu najwyższych konstrukcji morskich na świecie
Warto tu podkreślić, że mamy tu nawet polski akcent, bo belgijską firmę, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej, wspierało przy tym projekcie gdańskie biuro projektowe StoGda.
Voltaire to największy na świecie statek instalacyjny typu jack-up, wyposażony w imponujący żuraw o nośności ponad 3 tys. ton (ponad 22-krotność ciężaru miedziano-żelaznego korpusu Statuy Wolności!), a także specjalne nogi, dzięki którym jednostka unosi się nad poziomem morza i może pracować stabilnie, niezależnie od siły fal. Kiedy żuraw jest na pełnej wysokości, a nogi są w pełni rozłożone, statek osiąga wysokość 336 metrów, czyli staje się wyższy niż Wieża Eiffla (wysokość całkowita 330 metrów).
Statek, nazwany na cześć francuskiego pisarza, historyka i filozofa epoki oświecenia - Woltera, jest też wyposażony w zaawansowany system filtrowania spalin za pomocą układu selektywnej redukcji katalitycznej i filtra cząstek stałych, który ma usuwać do 99 proc. zanieczyszczeń, co czyni go pierwszym pełnomorskim statkiem instalacyjnym o ultraniskich emisjach.