Na polskiej uczelni powstał schron jednorodzinny. Teraz trafi na rynek
Na Wojskowej Akademii Technicznej (WAT) opracowany został pierwszy polski jednorodzinny bunkier. Na rynek wprowadzi go polska firma.
Pierwszy polski jednorodzinny schron modułowy powstał na Wydziale Inżynierii Lądowej i Geodezji WAT przy współpracy firmy budowlanej Fundament z Bydgoszczy, która odpowiedzialna była za wykonanie jego prototypu. Licencję na wprowadzenie produktu na rynek nabyła polska firma Mahton Schrony.
To kolejne rozwiązanie powstałe przy udziale naukowców WAT, które przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa państwa i obywateli.
Ochrona przed zagrożeniami
Schron pozwoli na bezpieczne przeżycie większości ataków — jest odporny na zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne, w tym opad promieniotwórczy. Jest odporny na powietrzną falę uderzeniową, zagruzowanie, odłamki różnego pochodzenia i długotrwałe pożary zewnętrzne. Może również chronić przed działaniami balistycznymi.
Schron zapewnia najlepsze warunki dla zbiorowego przetrwania w dłuższym czasie w różnych sytuacjach wywoływanych katastrofami naturalnymi, awariami przemysłowymi, zaostrzeniem konfliktów społecznych i międzynarodowych, działaniami terrorystycznymi, a także wojennymi.
Jak wygląda polski schron?
Schron posiada wejście główne oraz wyjście ewakuacyjne. Wewnątrz znajdziemy salon, sypialnię, kuchnię, łazienkę, pomieszczenie techniczne i przedsionek hermetyzujący. Jego modułowa struktura umożliwia niemal dowolne połączenie czterech segmentów w celu dostosowania do pełnionej funkcji. Jak przekazuje uczelnia, obiekt może być wykonany niemal w każdych warunkach gruntowych występujących na terenie naszego kraju.
Chociaż użytkowanie schronu kojarzy nam się przede wszystkim z okresem wojny, to również w czasie pokoju znajdzie on zastosowanie. Może być wykorzystywany jako magazyn lub spełniać funkcje komory normobarycznej po zainstalowaniu odpowiednich urządzeń. Czas budowy jest minimalny, dzięki zastosowaniu segmentów wykonanych w zakładzie prefabrykacji. Przewozi się je typowymi środkami transportu i montuje na miejscu. Cały obiekt z pełnym wyposażeniem będzie kosztował około 700 tys. zł.
Przeczytaj także: