Black Friday. Dlaczego w Polsce promocje trwają cały miesiąc?

Dawid Długosz

Dawid Długosz

Aktualizacja
Black Friday. Dlaczego Czarny Piątek w Polsce trwa niemal cały listopad?
Black Friday. Dlaczego Czarny Piątek w Polsce trwa niemal cały listopad? Kaboompics.compexels.com

Kiedy jest Black Friday? W Polsce trwa prawie cały listopad

Dlaczego Czarny Piątek rozrósł się na prawie cały miesiąc?

Z mojej perspektywy przyczyn tego, że w Polsce Black Friday rozciągnął się na prawie cały miesiąc jest kilka. Promocje i wyprzedaże zawsze napędzają sprzedaż, bo są magnesem na klientów, którzy skuszeni obietnicą niskich cen chętniej odwiedzają sklepy i robią zakupy. Rozciągnięcie tego 'festiwalu obniżek' na dłuższy okres sprawia, że sklepy mogą oferować przeceny na wiele produktów z różnych kategorii asortymentowych. Mocno rosną wtedy szanse na przyciągnięcie większej ilości klientów i zwiększenie sprzedaży. W porównaniu do jednego dnia i promocji na ograniczoną liczbę produktów korzyści dla sprzedawców są oczywiste
wyjaśnia Grzegorz Brajewski, współzałożyciel i CEO platformy Szpiegomat.pl.
Dodatkowo każdy klient, który przychodzi kupić produkt oferowany na promocji stwarza też okazję na dosprzedaż innych produktów, na które marża sklepu jest większa (np. akcesoriów, ubezpieczeń, usług dodatkowych). Sklepy bardzo chętnie skorzystają z tego, że można takie okazje tworzyć przez dłuższy czas niż jeden dzień
dodaje Grzegorz Brajewski.

Black Friday na tydzień czy miesiąc to forma utrzymania zainteresowania ofertą

Powierzchnia takiego sklepu w centrum handlowym jest droga i każdy metr kwadratowy musi być wykorzystany tak, żeby zarabiał jak najwięcej. Więc warto sprzedać produkty, które blokują tą powierzchnię, nawet ze stratą. Bo każdy uwolniony metr kwadratowy zarobi w grudniu wielokrotnie więcej. Sklepy internetowe nie utrzymują drogich powierzchni wystawowych w centrach handlowych, więc nie muszą ich zwalniać. Operują na dużo tańszej powierzchni magazynowej. Produkty, które słabo 'schodzą' nie blokują sprzedaży innych produktów, więc nie ma potrzeby wyprzedawania ich. Sklepy nie mają więc powodów, żeby robić gigantyczne obniżki i sprzedawać towary ze stratą
dodaje Grzegorz Brajewski.

W tych miejscach warto zwrócić uwagę na wyprzedaże

Pierwsza to sklepy, które oprócz sprzedaży internetowej prowadzą też stacjonarne placówki (tzw. sieciówki), bo oni mogą chcieć zwolnić jakieś przestrzenie w sklepach stacjonarnych lub magazynach. Druga to oficjalne sklepy producentów, którzy z racji tego, że mają dużo większy zapas marży niż sklepy mają większe możliwości schodzenia z ceny
ujawnia Grzegorz Brajewski.
Odbudowa katedry Notre-Dame w Paryżu ukończona. Ponowne otwarcie 8 grudniaAFP