Myśliwce Su-35 za 60 mld rubli. Rosyjskie lotnictwo nie wierzy w PAK-FA?
Ministerstwo Obrony Rosji podpisało z firmą Suchoj pięcioletni kontrakt o wartości ponad 60 mld rubli. Dotyczy on dostaw 50 myśliwców wielozadaniowych Su-35S dla rosyjskich sił powietrznych. Umowa zdaje się wskazywać, iż samolot 5. generacji Suchoj PAK-FA jeszcze przez wiele lat nie będzie produkowany w ilościach pozwalających na zastąpienie nim wycofywanych samolotów Su-27.
Jak poinformował rosyjski dziennik "Wiedomosti", umowa została zawarta w ostatnich dniach grudnia przez ministerstwo obrony, OKB Suchoj i United Aircraft Corporation. Kontrakt ma obejmować dostawy 50 samolotów wielozadaniowych Su-35S w latach 2016-2020.
Wstępny plan produkcji miał zostać podpisany jeszcze w kwietniu ubiegłego roku, podczas salonu lotniczego MAKS-2015, jednak ze względu na brak sprecyzowanych środków budżetowych na lata 2016-2018 niemożliwe było zaplanowanie grafiku produkcji i dostaw. Szczegóły ustalono po podpisaniu budżetu na rok 2016 przez prezydenta Władimira Putina. Ostatecznie umowa została podpisana w grudniu 2015 roku, jej planowana wartość przekracza 60 mld rubli. Prawdopodobnie nie jest to całkowita wartość umowy, dotyczącej dostaw 50 samolotów do końca roku 2020.
Tak znacząca liczba zamówionych samolotów zaliczanych do późnej 4. generacji (Rosjanie mówią, że Su-35 to generacja 4++), zdaje się wyraźnie wskazywać, że rosyjskie siły powietrzne nie uważają jeszcze samolotu PAK-FA za wystarczająco dopracowaną i opłacalną konstrukcję, aby w ciągu najbliższych pięciu lat mógł on zacząć realnie zastępować rodzinę myśliwca Su-27 i jego pochodnych.
Wskazują na to również zapowiedziane już na początku 2015 roku znaczące ograniczenie zamówień na samoloty Suchoj PAK-FA.W lipcu ubiegłego roku wiceminister obrony Rosji Jurij Borysow ogłosił , że pierwsze zamówienie zostanie zredukowane do 12 samolotów, czyli jednej eskadry. Zwiększono natomiast plany dotyczące kolejnych Su-35S, których pierwsze zamówienie na 48 egzemplarzy złożone w 2009 roku zostało zrealizowane w roku 2015. Zakontraktowanie kolejnych 50 samolotów dla Rosji, podpisany w ubiegłym roku kontrakt na 24 egzemplarzy dla Chin i negocjowany obecnie kontrakt na 12 maszyn dla Indonezji gwarantują wieloletnią produkcję Su-35.
Jednomiejscowe Su-35S mają, wraz z dwumiejsowymi Su-30SM, zastąpić w jednostkach liniowych rosyjskiego lotnictwa maszyny typu Su-27 wszystkich wersji. Od poprzednich generacji różnią się, przede wszystkim, nowymi silnikami o zmiennym wektorze ciągu, bardziej zaawansowaną awioniką z kabiną w standardzie "glass cockpit" oraz radarem z pasywnym skanowaniem PESA. Umożliwia to skuteczne zwalczanie szerokiej gamy celów i przenoszenie różnorodnego uzbrojenia kierowanego powietrze-powietrze oraz powietrze-ziemia o łącznej masie 8 ton. Su-35S ma zasięg 3,6 tys. km, ale posiada też możliwość tankowania w locie.
Juliusz Sabak