Czarna dziura z początku wszechświata

Wszechświat liczy sobie około 13,7 miliarda lat, a po 690 milionach lat od jego powstania zrodziła się ona - odkryta właśnie z pomocą jednego z Teleskopów Magellana w Obserwatorium Las Campanas, teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) oraz Gemini North supermasywna czarna dziura, która jest najstarszym znanym nam obiektem tego typu. Ma ona masę 800 milionów Słońc.

Wszechświat liczy sobie około 13,7 miliarda lat, a po 690 milionach lat od jego powstania zrodziła się ona - odkryta właśnie z pomocą jednego z Teleskopów Magellana w Obserwatorium Las Campanas, teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) oraz Gemini North supermasywna czarna dziura, która jest najstarszym znanym nam obiektem tego typu. Ma ona masę 800 milionów Słońc.

Czarną dziurę odkryto dzięki kwazarowi ULAS J1342+0928, w którym ta dziura się znajduje. A obiekt ten zawdzięcza swoją jasność właśnie tej dziurze - materia wciągana przez nią rozgrzewa się do gigantycznych temperatur i emituje promieniowanie.

Sama czarna dziura jest potwornie masywna - ma ona masę 800 milionów Słońc, podczas gdy czarna dziura znajdująca się we wnętrzu Drogi Mlecznej, Sagittarius A* ma masę wynoszącą "zaledwie" około 3 milionów Słońc (choć trzeba mieć na uwadze, że nie jest ona rekordzistką - ).

Wiek tego kwazaru oznacza, że musiał on zgromadzić tak olbrzymią masę w ciągu zaledwie 690 milionów lat,co będzie dość trudne do wyjaśnienia. A nie jest to jedyna związana z nim ciekawostka - inną jest fakt, że pochodzi on z tak zwanej ery rejonizacji wszechświata - młody wszechświat wypełniał chłodny i ciemny gaz wodorowy, który pochłaniał dużą część promieniowania, a dopiero około 400 milionów lat po Wielkim Wybuchu został on naładowany elektrycznie przez silne promieniowanie ultrafioletowe i stał się przejrzysty.

O tych czasach nadal wiemy niewiele, nie wiemy między innymi skąd dokładnie pochodziło promieniowanie, które cały proces zainicjowało, a być może były to właśnie tego typu czarne dziury.

Źródło: , Zdj.: PD