Odkryto w naturze pierwsze rekiny-hybrydy

Naukowcy odkryli niedawno w australijskich wodach pierwsze hybrydowe rekiny na świecie. Mieszańce mogą być, zdaniem badaczy, oznaką tego, że drapieżniki dostosowują się do zmian klimatycznych.

Naukowcy odkryli niedawno w australijskich wodach pierwsze hybrydowe rekiny na świecie. Mieszańce mogą być, zdaniem badaczy, oznaką tego, że drapieżniki dostosowują się do zmian klimatycznych.

Jest to pierwszy w historii przypadek mieszania się między różnymi rekinami. Odkryte osobniki są mieszanką gatunków Carcharhinus limbatus (występuje on tylko w wodach okolic Australii) oraz Carcharhinus tilstoni - który nie jest tak wybredny jeśli chodzi o wybór środowiska.

Mieszańce odkryto, gdy katalogowano rekiny występujące na wschodnim wybrzeżu Australii i przeprowadzano badania ich DNA. Wstępne testy wykazały, że hybryda jest dość rozpowszechniona - odkryto kilka różnych pokoleń wśród 57 osobników.

Okazało się, że niektóre z rekinów wyglądały zupełnie inaczej niż sugerowałoby to ich DNA. Carcharhinus tilstoni jest sporo mniejszy od swojego kuzyna i żyje tylko w tropikalnych wodach. Hybrydę zawierającą jego DNA odkryto aż 2000 kilometrów od miejsca gdzie zazwyczaj on występuje, w wodach dużo chłodniejszych i była ona większa.

Oznaczać to może, że jesteśmy po prostu świadkami ewolucji, a w ten sposób rekin ten zwiększa swoje szanse przeżycia w oceanach, w których temperatura wzrasta.

Jeśli hybryda okaże się silniejsza od swoich rodziców będziemy mogli tu mówić o ewolucji drogą doboru naturalnego. W takim przypadku może się też okazać, że nowy gatunek zupełnie wyprze swoich przodków.

Naukowcy zaznaczają, że hybrydy były dość rozpowszechnione - stanowiły one około 20% badanych rekinów. Dlatego też pojawia się kolejne pytanie - czy taki sposób ewolucji, poprzez mieszanie ogranicza się tylko do tych dwóch gatunków?