Rejs dookoła świata łodzią zasilaną wodorem

W rejs dookoła świata wyruszyła właśnie łódź zasilana w dzień energią pozyskaną z wiatru i słońca, a w nocy wykorzystująca napęd wodorowy. Energy Observer to katamaran zbudowany w 1983 roku pod regaty, jednak niedawno przeszedł wielką przemianę, dzięki której...

W rejs dookoła świata wyruszyła właśnie łódź zasilana w dzień energią pozyskaną z wiatru i słońca, a w nocy wykorzystująca napęd wodorowy. Energy Observer to katamaran zbudowany w 1983 roku pod regaty, jednak niedawno przeszedł wielką przemianę, dzięki której stał się samowystarczalną i bezemisyjną jednostką. Projekt kosztował ponad 5 milionów dolarów.

Jego twórca, Bertrand Piccard, szef Solar Impulse Foundation, której dziełem jest samolot Solar Impulse 2 napędzany wyłącznie energią słoneczną, chce w ten sposób promować odnawialne źródła energii na całym świecie.

Łódź ma ponad 30 metrów długości. To wystarczyło, aby na jej pokładzie zainstalować panele solarne i małe turbiny wiatrowe. Dzięki nim silniki elektryczne zainstalowane w tej jednostce napędzają ją w ciągu dnia.

Jeśli pogoda nie sprzyja, nie ma wiatru lub jest zachmurzone niebo i w nocy, uruchamiany jest wydajny napęd bazujący na ogniwach wodorowych. Energia produkowana jest w nim dzięki procesowi elektrolizy wody morskiej, której w czasie swojego rejsu ma pod dostatkiem.

Twórcy Energy Observer chcą swoim ekologicznym katamaranem opłynąć całą naszą planetę. Planują pojawienie się w aż 50 porach, w najróżniejszych zakątkach Ziemi, aby wśród tamtejszych społeczności promować technologie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, a przede wszystkim właśnie ogniwa paliwowe. Cała akcja ma potrwać 6 lat.

Źródło:  / Fot. Energy Observer

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas