Netbooki przyspieszają spadek cen komputerów

Według wyliczeń analityków z firmy NPD Group, sukces sprzedażowy mininotebooków rzuca cień na rozwój sytuacji na rynku komputerów: spadki cen, w szczególności notebooków, są coraz większe.

Rosnąca popularność netbooków wpływa na spadek cen tradycyjnych laptopów
Rosnąca popularność netbooków wpływa na spadek cen tradycyjnych laptopówAFP

Chociaż netbooki na początku minionego roku były jeszcze prawie nieznane, to do końca roku ich sprzedaż znacznie podskoczyła - według IDC na całym świecie w czwartym kwartale sprzedano około pięciu milionów sztuk tego typu komputerów.

W handlu detalicznym w USA, NPD w grudniu 2008 roku zarejestrowało udział netbooków w ogólnym rynku notebooków w granicach 12 procent - to najwyższy wynik w ciągu roku. Jeszcze pod koniec września udział tych komputerów w całym rynku nie przekraczał 2 procent. Dopiero później netbooki awansowały do rangi konsumenckiego przeboju. Skorzystała na tym cała branża notebooków. Wyniki sprzedaży komputerów przenośnych wzrosły w porównaniu rok do roku o 21 procent - bez netbooków ten wzrost wyniósłby jedynie 16 procent.

Szczególnie znaczące są wyniki z grudnia: w tym miesiącu w handlu detalicznym w USA sprzedano 1,9 milionów notebooków - 23 procent więcej niż rok wcześniej. Bez netbooków ten wskaźnik osiągnąłby zaledwie 9 procent.

- Oznacza to, że jedynie połowa netbooków sprzedanych w grudniu przyczyniła się do faktycznego wzrostu, reszta zaś doprowadziła do efektu kanibalizacji - wyjaśnia analityk NPD Stephen Baker.

Nowa kategoria komputerów mobilnych miała niezwykle pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży w branży komputerów, ale jednocześnie tanie notebooki przyczyniły się do spadku cen. Na początku 2008 roku przeciętna cena notebooka w handlu detalicznym w USA wynosiła 861 dolarów. W grudniu komputery przenośnie kosztowały średnio już tylko około 740 dolarów - odpowiada to spadkowi cen o 14 procent. Bez netbooków, które zwykle są sprzedawane w cenie od 300 do 400 dolarów, spadek cen według NPD sięgnąłby jedynie 7 procent.

Kanibalizacja w branży notebooków w roku 2009 może się jeszcze bardziej zaostrzyć - uważa analityk NPD Baker. W ramach przeprowadzonej w grudniu internetowej ankiety 70 procent potencjalnych nabywców notebooka przyznało, że ich zdaniem netbook stanowi "dobry wybór". Podczas gdy producenci stają na głowie, aby jeszcze bardziej poprawić wyposażenie netbooków - dla przykładu Hewlett-Packard i Acer koncentrują się na większych ekranach - granice pomiędzy klasycznymi komputerami przenośnymi i nową klasą mininotebooków stają się coraz bardziej płynne.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas