Naukowcy podpowiadają: O tej porze do lekarza lepiej nie zaglądać...

Nowe badania ujawniają, że lekarze, pod koniec długiej nocnej zmiany, rzadziej przepisują leki przeciwbólowe niż na początku swojej pracy. Może to wskazywać na niższy poziom empatii względem bólu pacjenta, co jest spowodowane zmęczeniem lekarza.

Lekarze, w zasadzie na całym świecie, są obciążeni długimi zmianami pracy. Takie podejście może mieć wpływ na poziom leczenia pacjentów. Naukowcy sugerują, że już nawet samo uświadomienie lekarzom potencjalnych uprzedzeń, które mogą pojawić się pod koniec zmiany pracy, może być pomocne.

Badania nad zmęczeniem lekarzy - nowe wnioski

W nowych badaniach wzięło udział 31 izraelskich lekarzy rezydentów, którzy dopiero zaczynali swoją zmianę i 36 lekarzy, którzy mieli kończyć swój 26-godzinny dyżur. W ramach analiz otrzymali specjalnie stworzone scenariusze opisujące pacjentkę z bólem głowy i mężczyznę z bólem pleców.

Reklama

Grupa lekarzy, którzy kończyli swój dyżur w szpitalu, ocenili ból pacjentów jako mniej intensywny i rzadziej przepisywali leki przeciwbólowe w celu złagodzenia go. Naukowcy doszli do wniosku, że takie podejście wynika ze zmęczenia, które wpływa na rodzaj zalecanego leczenia.

Dodatkowo naukowcy przeanalizowali 13 482 karty pacjentów w USA i Izraelu, które zbierano przez siedem lat. We wszystkich dokonanych zestawieniach danych lekarze podczas nocnej zmiany byli o 20-30 proc. mniej skłonni do przepisywania leków przeciwbólowych.

Naukowcy zauważają, że prawie 60 proc. dorosłych Amerykanów doświadczyło bólu w ciągu ostatnich trzech miesięcy - zatem istotne jest, aby upewnić się, że dany pacjent jest odpowiednio leczony.

- Wyniki te podkreślają potrzebę rozwiązania tego uprzedzenia poprzez opracowanie i wdrożenie bardziej ustrukturyzowanych wytycznych dotyczących leczenia bólu oraz poprzez edukację lekarzy na temat tego uprzedzenia - mówi David Gozal, pulmonolog dziecięcy z University of Missouri School of Medicine.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: lekarze | Medycyna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy