Kosmos

Po raz pierwszy odkryto atmosferę wokół egzoplanety

Astronomowie po raz pierwszy wykryli atmosferę wokół planety pozasłonecznej podobnej do Ziemi.

Egzoplaneta oznaczona jako GJ 1132b jest 1,4 razy większa od Ziemi. Dzieli ją od nas dystans 39 lat świetlnych. Naukowcy uważają, że do tej pory ta superziemia ukrywała się w grubej warstwie gazów złożonych z wody, metanu lub mieszaniny obu tych substancji.

Odkrycie atmosfery i określenie jej składu jest ważnym krokiem naprzód w poszukiwaniu życia poza Układem Słonecznym. Mimo wszystko, jest mało prawdopodobne, że GJ 1132b jest zamieszkałym światem, gdyż średnia temperatura na powierzchni wynosi 370oC.

- Według mojej wiedzy, najwyższe temperatury, które są w stanie znieść ziemskie organizmy oscylują wokół 120oC. Na GJ 1132b jest znacznie cieplej - powiedział dr John Southworth z Uniwersytetu Keele.

O odkryciu GJ 1132b świat dowiedział się w 2015 r. Egzoplaneta znajduje się w konstelacji Vela na półkuli południowej. Jest możliwe, że wspomniana planeta to "wodny świat" z atmosferą pełną gorącej pary. Mimo że GJ 1132b ma podobny rozmiar do Ziemi, gwiazda, którą okrąża jest znacznie mniejsza i chłodniejsza niż Słońce.

Używając teleskopu należącego do ESO w Chile, naukowcy byli w stanie przyjrzeć się bliżej planecie, obserwując, jak zablokowała część światła gwiazdy, gdy przeszła przed nią (tranzyt).

- To sprawia, że gwiazda wygląda na trochę słabszą. To dobry sposób na znalezienie planet tranzytowych, tak jak robiliśmy to wielokrotnie - powiedział dr Southworth.

Różne cząsteczki w atmosferze planety pochłaniają światło na różne sposoby, pozwalając naukowcom szukać ich podpisów chemicznych, gdy przechodzą przed gwiazdą. Obserwacje GJ 1132b sugerują, że planeta ma gęstą atmosferę zawierającą zarówno parę wodną, jak i metan. Jest mało prawdopodobne, aby jakiekolwiek formy życia mogły przetrwać na tej planecie.

Odkrycie zostało opublikowane w czasopiśmie "Astronomical Journal".

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | egzoplaneta | życie pozaziemskie | atmosfera