Inteligentne Miasta

Transport publiczny na Górnym Śląsku i Zagłębiu bez smogu?

Już niedługo elektryczny transport publiczny na Górnym Śląsku i Zagłębiu przyczyni się do znacznego ograniczenia smogu. W kolejny etap realizacji wszedł program NCBR - Bezemisyjny Transport Publiczny.

Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP) to jeden z flagowych programów NCBR - agencji wykonawczej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W jego ramach powstanie ekologiczny transport publiczny, który w najbliższym czasie ma wyjechać na ulice polskich miast. Elektromobilność jest jednym z filarów rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, realizowanej przez współpracujące ze sobą ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego, rozwoju, energii, oraz środowiska.

- Jeżeli nie chcemy przegrać w globalnym wyścigu, nie ma innego wyboru - musimy stawiać na elektromobilność. Nie zbudujemy innowacyjnej Polski, bez elektrycznego transportu publicznego.  Korzyści dla pasażerów, samorządów i środowiska naturalnego mówią same za siebie, a przyjęta formuła partnerstwa innowacyjnego oznacza, że to państwo kreuje nowy rynek, czyli gwarantuje popyt na mające powstać pojazdy - podkreślił Piotr Dardziński, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego.

Opublikowanie warunków zamówienia w postępowaniu publicznym to kolejny etap realizacji programu przez NCBR. W ubiegłym roku Centrum zawarło porozumienia z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, na mocy których miasta zobowiązały się do zakupu ok. 1000 innowacyjnych pojazdów. Jeżeli autobusy spełnią oczekiwania zamawiających, będą oni mogli zwiększyć zamawianą flotę pojazdów.

Na obecnym etapie formuła partnerstwa innowacyjnego, realizowana przez NCBR  zakłada współpracę zamawiających i wykonawców przy doprecyzowaniu  cech zamawianych pojazdów. Główny akcent ma zostać położony na modułowości i autonomiczności tworzonych pojazdów. W tych obszarach innowacyjność jest obligatoryjna, w innych opcjonalna. NCBR wraz z włodarzami miast określą katalog rozwiązań wymaganych i opcjonalnych, który zostanie poddany negocjacjom. Dzięki takiemu zoptymalizowaniu rozwiązań podróż pasażerów będzie wygodniejsza, do minimum zostaną ograniczone koszty eksploatacji pojazdów, co przełoży się na ochronę środowiska.  

- Wynoszący 2,3 mld zł budżet programu świadczy o jego znaczeniu i związanych z nim nadziejach. Naszym celem jest pozyskanie i wdrożenie nowoczesnych technologii w zakresie transportu publicznego, przy równoczesnym rozwoju niezbędnej infrastruktury ładowania. Dlatego też NCBR prowadzi równolegle program badawczy dotyczący magazynowania wodoru. Chcemy by zwycięskie projekty obydwu programów były ze sobą komplementarne - dodał prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Reklama
INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: transport publiczny | smog
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy