Kosmos

Pluton emituje promieniowanie X

Astronomowie odkryli, że ich ulubiona planeta karłowata - Pluton - emituje promieniowanie rentgenowskie. Jest to pierwszy obiekt w Pasie Kuipera wykazujący taką właściwość.

To dziwne odkrycie może pomóc naukowcom lepiej zrozumieć atmosferę Plutona, jak i innych obiektów znajdujących się na skraju Układu Słonecznego.

- Właśnie po raz pierwszy wykryliśmy promieniowanie rentgenowskie pochodzące z obiektu z naszego Pasa Kuipera. Dowiedzieliśmy się, że Pluton wchodzi w interakcję z wiatrem słonecznym w nieoczekiwany i energiczny sposób. Możemy się spodziewać, że inne obiekty Pasa Kuipera robią to samo - powiedział Carey Lisse z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa.

Zespół został poinformowany o możliwej emisji promieniowania X podczas misji New Horizons w 2015 r. Ponieważ sonda udał się na odległą planetę, która leży w swoim najdalszym punkcie 7,5 mld km od Ziemi, astronomowie zaobserwowali Plutona świecącego podczas 4 różnych okoliczności, co potwierdziło emisję promieniowania X.

Jest to zaskakujące odkrycie, gdyż Pluton, w odróżnieniu od Ziemi i innych ciał Układu Słonecznego, nie ma pola magnetycznego i znajduje się bardzo daleko od Słońca. To dwa czynniki wskazujące, że emisja promieniowania X jest niemożliwa.

- Przed naszymi obserwacjami naukowcy uważali za bardzo mało prawdopodobne wykrycie promieniowania X z Plutona. Przed naszymi obserwacjami, najbardziej odległym ciałem Układu Słonecznego emitującym promieniowanie X były pierścienie Saturna - powiedział Scott Wolk, jeden z członków zespołu naukowego.

Czym jest spowodowana emisja promieniowania X przez Plutona? Jest możliwe, że za planetą znajdują się obłoki gazów, które zostały pominięte przez New Horizons, a tak intensywnie "świecą". Niezbędne jest przeprowadzenie kolejnych badań.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Pluton | New Horizons | sonda | promieniowanie X