Przyszłość w komórkach: Innowacyjne usługi

Sektor komunikacji mobilnej w Europie Wschodniej odnotowuje znaczący wzrost zarówno pod względem ilości użytkowników, jak i przychodów. Obecnie, jeżeli chodzi o komunikację mobilną, są to rynki skonsolidowane i poszukujące nowych możliwości wzrostu - wynika z raportu Frost & Sullivan.

Nowa analiza globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, zatytułowana: "Komunikacja mobilna w Europie Wschodniej: Przegląd Kluczowych Rynków", ocenia sytuację rynkową w Europie Wschodniej poprzez badania sześciu kluczowych rynków tego regionu: Bułgarii, Czech, Węgier, Polski, Rosji i Turcji.

- Rynki w Europie Wschodniej zostały już w pełni spenetrowane i szybko przyswajają mobilne rozwiązania szerokopasmowe. Telefon komórkowy staje się niezbędnym narzędziem szybkiej łączności i innowacyjnych usług, efektywnie wypełniając lukę spowodowaną brakiem stałej infrastruktury telekomunikacyjnej - zauważa Saverio Romeo, analityk Frost & Sullivan.

Reklama

Głównym wyzwaniem dla tego sektora jest obecnie kryzys ekonomiczny. Brak kredytów na inwestycje i spadek konsumpcji spowolnią wzrost w krajach Europy Wschodniej. Co więcej, ograniczenia regulacyjne mogą utrudniać przyszły rozwój.

Odpowiedzią na tę sytuację jest podjęcie dwóch głównych działań. - Decydującą kwestią jest optymalizacja usług i procesów, mająca na celu wydajne wykorzystywanie istniejących zasobów

i ograniczenie potrzeby inwestycji kapitałowych. Równie ważne jest nadążanie za technologicznymi i strategicznymi innowacjami poprzez współpracę pomiędzy uczestnikami rynku posiadającymi różne know-how w celu oferowania klientom interesujących rozwiązań w rozsądnej cenie - twierdzi Romeo.

W Polsce rynek komunikacji mobilnej rozwija się bardzo szybko i wkrótce stanie się rynkiem w pełni dojrzałym. Penetracja znacznie przekracza 100 proc. Panuje duża konkurencja: istnieje trzech głównych operatorów dzielących między siebie większość udziałów, ale swojego miejsca szuka także wielu mniejszych graczy, głównie operatorów wirtualnych (Mobile Virtual Network Operator - MVNO). Na rynek mobilny wchodzą też inni gracze, np. Gadu-Gadu poprzez MVNO o nazwie GC Network, zaś CenterNet ma zamiar zbudować sieć komórkową. Liczba użytkowników mobilnego dostępu szerokopasmowego zbliża się do 1 mln. Urząd Komunikacji Elektronicznej otworzył rynek na usługi telewizji mobilnej oraz WiMAX.

To tylko ogólne spojrzenie na rynek, który w ciągu ostatnich lat rozwijał się niezwykle dynamicznie. Wartość dodana i innowacyjne usługi to kolejny znaczący krok polskiego sektora komunikacyjnego. Marketing mobilny i reklama, płatności przez telefon oraz treści multimedialne będą napędzać wzrost rynku w ciągu najbliższych czterech lat.

Aby sprostać wyzwaniom sektora w Europie Wschodniej, niezbędna będzie współpraca z organami regulacyjnym. Współpraca między sektorem publicznym i przedstawicielami rynku w zakresie intensywnych inwestycji, zwłaszcza dotyczących infrastruktury, pozwoli zapewnić trwały rozwój.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: przyszłość
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy