Intelektualna arogancja czy pokora? Wiemy już, co lepiej sprawdza się w życiu
Naukowcy przeprowadzili właśnie ciekawe badania, w których wykazali związek między przekonaniem o własnej nieomylności i faktycznym poziomem wiedzy.
Osoby aroganckie rzadko kiedy są akceptowane i lubiane, ale do tej pory nikt chyba nie łączył takiego zachowania z poziomem posiadanej wiedzy. Tymczasem jak sugerują badacze Uniwersytetu Pepperdine w Malibu, osoby przekonane o słuszności swoich opinii z reguły wiedzą mniej, niż im się wydaje. Chodzi szczególnie o jednostki przekonane o własnej nieomylności i nieograniczonej wiedzy, które lubią się publicznie chwalić, czyli aroganckie intelektualnie. Co jednak ciekawe, z drugiej strony osoby pokorne również nie są najlepiej odbierane, a co więcej często umniejsza się ich możliwości i osiągnięcia.
To swoisty paradoks, który tak zainteresował psychologów, że postanowili mu się bliżej przyjrzeć, przeprowadzając eksperyment z udziałem aż 1200 ochotników. - Ludzie doceniają tych, którzy mają otwarte umysły. Ale jednocześnie uważają osoby pokorne za słabe, niestabilne, czy łatwo ulegające wpływowi innych. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić nasze eksperymenty: by ocenić prawdziwą wartość intelektualnej pokory - tłumaczy Elizabeth Krumrei-Mancuso. Eksperymentów było łącznie 5, a większość polegała na ocenie wiedzy ogólnej i inteligencji ochotników według wcześniej przygotowanej skali, tj. od osoby wszystkowiedzącej po umniejszającą własnej wiedzy.
Jak się szybko okazało, osoby umniejszające swojej umiejętności wypadały w testach wiedzy dużo lepiej niż pewni siebie uczestnicy przekonani o swojej nieomylności: - Badania pokazują, że ci, którzy są przekonani o pełni swojej wiedzy częściej dochodzą do nieprawidłowych, za to w ich mniemaniu absolutnie pewnych, wniosków. Takie osoby zniekształcają informacje w taki sposób, aby pasowały do ich przekonań - tłumaczy Elizabeth Krumrei-Mancuso. Co ciekawe, podobną teorię wysnuła już w 1999 roku dwójka badaczy, Justin Kruger z Uniwersytetu Illinois i David Dunning z Uniwersytetu Cornella, ale środowisko nie potraktowało ich wtedy poważnie! Tymczasem nowe badania zdają się potwierdzać efekt Dunninga-Krugera, który sugeruje, że osoby dysponujące niewielką wiedzą w jakiejś dziedzinie przeceniają swoje umiejętności, a osoby o dużej znajomości tematu mają tendencję do bardziej krytycznej oceny swoich umiejętności.
Źródło: GeekWeek.pl/