Bezpieczne starty i lądowania dzięki laserom
ALTACAS Technology opracowała system kontroli ruchu lotniczego nowej generacji oraz system unikania zderzeń podczas wykonywania manewrów startu i lądowania, co szeroko opisuje serwis Gizmag.
66 proc. katastrof i wypadów lotniczych dzieje się podczas wykonywania manewrów startu i lądowania. Wiele z nich rozgrywa się na pasach startowych - podczas kołowania. Firma ALTACAS Technology chce temu zapobiec i proponuje nową generację systemów opartych laserach, z możliwością wyposażenia w nie istniejących już maszyn oraz systemów kontroli ruchu lotniczego. Chodzi o Aerial, Landing, & Takeoff Aircraft Crash Avoidance System (ALTACAS).
System służy do monitorowania sytuacji na pasach startowych i w powietrzu, aby na bieżąco informować o niej kontrolerów ruchu lotniczego i samych pilotów. Dzięki temu kołowanie i podchodzenie do lądowania stanie się bezpieczniejsze. Piloci będą lepiej poinformowani, gdzie znajdują się inne samoloty lub czy nie są na kursie kolizyjnym.
Najbardziej widocznym elementem systemu ALTACAS jest Multidirectional Radar And Housing (MRAH) - kulisty obiekt umieszczony na kadłubie lub skrzydle samolotu, w którym znajduje się urządzenie wykorzystujące do skanowania przestrzeni wiązkę lasera.
Kolejnym elementem jest jednostka sterująca - Control And Processing Unit (CAPU) - która składa się z procesora, wyświetlacza oraz kontrolek zlokalizowanych na kokpicie. To ona łączy się z jednostką przetwarzania danych (Remote Processing Unit) będącą elementem systemu kontroli ruchu na lotnisku. Również tam znajdzie się kolejny element skanujący sytuację na pasach startowych, aby w razie zagrożenia ostrzec polotów lądujących maszyn poprzez rozświetlenie pasa na kolor czerwony. Informuje on również pilotów maszyn przygotowujących się do startu.
ALTACAS Technology przekonuje, że technologię można z powodzeniem stosować w transporcie morskim oraz szynowym.