Samoloty naddźwiękowe wrócą w 2020 roku

Już w 2020 r. hipersoniczne samoloty pojawią się nad naszymi głowami. Wszystko dzięki firmie Boom Technology, która planuje stworzyć naddźwiękowy samolot pasażerski.

Czy tak będzie wyglądał Baby Boom? /fot. Boom Technology
Czy tak będzie wyglądał Baby Boom? /fot. Boom Technologymateriały prasowe

Pierwsze samoloty latające szybciej od prędkości dźwięku pojawiły się w połowie XX wieku. Ale restrykcyjne przepisy i wyzwania techniczne zatrzymały innowacje i rozwój tego typu maszyn. Już wkrótce ma się to zmienić. Firma Boom Technology, która ma siedzibę w Denver, pracuje nad nowoczesnym naddźwiękowym samolotem pasażerskim, który ma podróżować z prędkością 2,2 macha. To dwa razy więcej od prędkości dźwięku. Ponaddźwiękowy MIG-25 osiąga prędkość 3,2 macha, a wycofany Concorde poruszał się z prędkością 2,35 macha.

Z prędkością 2,2 macha pasażerowie będą mogli pokonać dystans dzielący Nowy Jork i Londyn w 3 godziny i 15 minut. Hipersoniczny samolot pokonałby także trasy San Francisco-Tokio w ciągu 5,5 godzin oraz Sydney-Los Angeles w 6 godzin i 45 minut.

- Budowanie samolotów naddźwiękowych nie jest łatwe. To, co nas naprawdę napędza, to potencjalna ogromna korzyść dla ludzkości. Pod koniec lat 50. i 60. ubiegłego wieku nastąpiła duża poprawa prędkości osiąganych w podróżach lotniczych. Odrzutowce umożliwiły wakacje na Hawajach skracając podróż z 15-16 godzin do 5-6 godzin - powiedział Blake Scholl, CEO i założyciel Boom Technology.

Firma Boom Technology niedawno pozyskała 33 mln dol. aby stworzyć swój pierwszy naddźwiękowy samolot pasażerski. Prototyp samolotu nazywany Baby Boom już powstał. Pierwsze jego loty testowe są szykowane na 2018 rok. Ostateczna wersja maszyny mogącej pomieścić 55 pasażerów ma zostać zaprezentowana w 2020 r.

Concorde - naddźwiękowa legenda

Concorde, trafimy na niego jadąc do paryskiego lotniska imienia Charlesa De Gaulle'a
Concorde, trafimy na niego jadąc do paryskiego lotniska imienia Charlesa De Gaulle'a123RF/PICSEL

Concorde, legendarny naddźwiękowy samolot pasażerski o napędzie turboodrzutowym. Drugi po Tu-144 naddźwiękowy pasażerski odrzutowiec. Jego dziewiczy lot odbył się w 1969 roku. Pierwsi pasażerowie wsiedli na jego pokład w 1976 roku. Wyprodukowano jedynie 20 egzemplarzy, które latały w liniach Air France i British Airways. Ze względów ekonomicznych, od października 2003 roku zaprzestano jego eksploatacji


INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas