NASA i Boeing budują samolot nowej generacji X-plane

NASA we współpracy z Boeing pracuje nad samolotem pasażerskim nowej generacji. Jak poinformowała agencja kosmiczna, samolot wyprodukowany w ramach projektu Sustainable Flight Demonstrator agencji został oznaczony przez Siły Powietrzne USA jako X-66A. Celem jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych z lotnictwa do 2050 roku.

Samolot jest najnowszym projektem z długiej linii samolotów X zbudowanych przez NASA
Samolot jest najnowszym projektem z długiej linii samolotów X zbudowanych przez NASANASANASA

Projekt NASA we współpracy z Boeing

Projekt Sustainable Flight Demonstrator ma na celu zbudowanie nowej generacji samolotów pasażerskich, co wpłynie na przyszłość lotnictwa na całym świecie. X-66A będą bardziej ekologiczne, czystsze i cichsze, a także stworzą nowe możliwości dla przemysłu amerykańskiego i sektora publicznego.

NASA podjęła współpracę z Boeing, aby zbudować X-66A. W tym celu zmodyfikowany zostanie samolot MD-90 poprzez skrócenie kadłuba i wymianę skrzydeł oraz silników. Powstały samolot będzie wyposażony w długie, cienkie skrzydła z zamontowanymi pod spodem silnikami.

Samoloty pasażerskie nowej generacji

Siły Powietrzne USA nadały wyprodukowanemu w ramach projektu NASA samolotowi oznaczenie X-66A. Oznaczenie X wykorzystywane jest do weryfikacji samolotów, które wyposażone są w technologię ze wzmocnionymi skrzydłami o dużym wydłużeniu, które współpracują z innymi postępami w układach napędowych, materiałach i architekturze systemów.

W efekcie otrzymujemy 30 procent mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję w porównaniu do najnowocześniejszych pod tym względem obecnie samolotów. Cele projektu przewidują, że dzięki samolotom nowej generacji, do 2050 roku będzie możliwe osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych z lotnictwa.  

Jesteśmy niezwykle dumni z tego oznaczenia, ponieważ oznacza ono, że X-66A będzie kolejnym z długiej linii eksperymentalnych samolotów wykorzystywanych do sprawdzania przełomowych projektów, które zmieniły lotnictwo. Dzięki wnioskom zdobytym podczas projektowania, budowy i testów w locie będziemy mieli okazję kształtować przyszłość lotnictwa i przyczynić się do dekarbonizacji przemysłu lotniczego.
Powiedział Todd Citron, dyrektor ds. technologii w Boeingu.

Zerowa emisja gazów cieplarnianych do 2050 roku

Obecnie szacuje się, że intensywnie użytkowane samoloty wąskokadłubowe odpowiadają za prawie połowę światowej lotniczej emisji gazów cieplarnianych. Dlatego tak ważne jest, aby poszukiwać nowych rozwiązań, zwłaszcza gdy zmiany klimatyczne zachodzą coraz gwałtowniej.

Oznaczenie X-plane sięga lat 40. XX wieku. Wtedy to poprzedniczka NASA, czyli National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), wspólnie z Siłami Powietrznymi i Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych stworzyli projekt eksperymentalnego programu lotniczego.

NASA zawarła umowę z Boeingiem, która zobowiązuje agencję do zainwestowania 425 milionów dolarów w ciągu siedmiu lat w projekt. Natomiast jej partnerzy oraz sam Boeing zainwestują 725 milionów dolarów. Co więcej, we wkład NASA wliczone zostały również wiedza technologiczna i zaplecze inżynieryjne.

W NASA nasze oczy nie skupiają się tylko na gwiazdach, ale są również skupione na niebie. Sustainable Flight Demonstrator opiera się na wiodących na świecie wysiłkach NASA w dziedzinie aeronautyki i klimatu. X-66A pomoże ukształtować przyszłość lotnictwa, nową erę, w której samoloty będą bardziej ekologiczne, czystsze i cichsze, a także stworzy nowe możliwości zarówno dla sektora publicznego, jak i przemysłu amerykańskiego.
Powiedział szef NASA, Bill Nelson.

Samolot jest najnowszym projektem z długiej linii samolotów X zbudowanych przez NASA.

„Słodycze z łyżeczki”. Śródziemnomorski deser z tradycjamiAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas