Pociągi Pesa dla Kolei Mazowieckich. Wiemy, jak będą wyglądały
Pesa ujawniła wygląd nowych pociągów, które trafią do Kolei Mazowieckich. Łącznie trafi tam 16 pojazdów szynowych, którym bydgoski producent zapewni także kilkuletni serwis.
Przetarg Kolei Mazowieckich na zakup taboru obejmował łącznie nawet 100 pociągów, jak poinformował serwis branżowy "Rynek Kolejowy". Znaczną ilość miał dostarczyć szwajcarski producent Stadler, ale ze względu na złożenie ofert przekraczających budżet zamówienia przetargi zostały unieważnione.
Udało się jednak rozstrzygnąć przetarg dotyczący 16 EZT (elektrycznych zespołów trakcyjnych), które mają obsługiwać region Radomia. Pesa za swoje pociągi wraz z serwisem zaproponowała 458,5 mln zł za podstawowe zamówienie i 121,5 mln za opcję.
Na razie niewiele wiadomo o samych pociągach. Z zewnątrz prezentują się poprawnie i nowocześnie. Wiadomo, że pochodzą z platformy Regio160, czyli standardu obejmującego rodzinę regionalnych i aglomeracyjnych zespołów trakcyjnych o prędkości do 160 km/h.
Pociągi są w pełni konfigurowalne, dzięki czemu można je dostosować do potrzeb przewoźnika. Ich wnętrze to 1 i 2 klasa, z dużą i małą toaletą, przestrzenią uniwersalną, możliwością dodania przestrzeni dla dzieci, pomieszczenia obsługi czy strefy cateringowej.
Pesa rozwija również technologię wodorową
Bydgoski producent z pewnością ma powody do zadowolenia. Nie tylko jeśli chodzi o wygrany przetarg, ale także wprowadzanie nowej technologii. Niedawno odbyły się udane testy lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Na bocznicy kolejowej Ciech Cargo w Inowrocławiu w warunkach realnej pracy manewrowej pociągnęła z prędkością 10 km/h 43-wagonowy skład o masie przekraczającej 2,2 tys. ton brutto.
Lokomotywa posiada zbiorniki, które łącznie mogą pomieścić 175 kg wodoru, a w skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, każde o mocy 85 kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Warto dodać, że jest to pierwsza lokomotywa wodorowa w Europie dopuszczona do eksploatacji.