Reklama

Żelazna racja

Żadna fastfoodowa buła z podejrzanym, tłustym kotletem nie dorówna nigdy zdrowej, pożywnej kanapce, którą możesz zrobić sam. Zwłaszcza takiej, którą w kilka minut dopasujesz idealnie do swoich potrzeb.

Kanapka dietetyczna - twój sojusznik w czasie walki z oponą wokół pasa

Zrzucanie nadmiaru kilogramów może być wyzwaniem z kategorii "mission impossible", jeśli w firmowym bufecie sprzedają wyłącznie pączki, pierogi ruskie i coca-colę. Zamiast nich na przerwę śniadaniową lepsza będzie kanapka niskokaloryczna, ale pożywna i gwarantująca, że nie dopadnie cię zmora każdego faceta na diecie - permanentne uczucie głodu.

CHLEB ŻYTNI PEŁNOZIARNISTY Mała ilość kalorii - to jego najważniejszy atut. Ma za to dużo błonnika poprawiającego trawienie.
MARGARYNA FLORA PRO.ACTIV Tylko 35 proc. tłuszczu przy wysokiej zawartości cennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom złego cholesterolu LDL. Ale przyznaj szczerze: czy naprawdę jej potrzebujesz?
SAŁATA LODOWA Szereg cennych witamin. Kalorie? W ilości mikroskopijnej.
CHUDY TWARÓG Tłuszczu jak na lekarstwo, a zamiast niego solidna porcja wartościowego białka.
WĘDZONY ŁOSOŚ Mało kalorii, dużo cennego białka i sporo koenzymu Q10, który pomaga uporać się z osłabieniem w czasie diet odchudzających.
OGÓREK KONSERWOWY Przyczynia się do szybszego spalania tłuszczu i usuwania nadmiaru wody z organizmu.
SZCZYPIOREK Wzmaga przemianę materii, a jednocześnie działa bakteriobójczo, co uchroni osłabiony dietą organizm przed chorobami.

Reklama

Kanapka po siłowni - białkowe wsparcie dla wymęczonych treningiem mięśni

Nie zawsze masz czas, aby po treningu spokojnie usiąść i zjeść posiłek, który zaspokoi apetyt twoich mięśni na białko. Kanapka z wołowiną i jajkiem w roli substytutu białkowej odżywki spisze się znakomicie, a przygotujesz ją w mgnieniu oka.

CHLEB ŻYTNI Z PESTKAMI DYNI Dynia zawiera sporo magnezu, który niezbędny jest do utrzymania pełnej sprawności mięśni.
MARGARYNA Wyłącznie margaryny bez izomerów trans (inaczej mówiąc: niezawierające utwardzonych / uwodornionych tłuszczy roślinnych), które są rakotwórcze i podnoszą poziom cholesterolu. Warunek ten spełniają niektóre margaryny miękkie, np. Flora pro.activ lub Rama Classic.
SAŁATA LODOWA Źródło witaminy C, która m.in. łagodzi bóle stawów po wysiłku.
SZYNKA WOŁOWA GOTOWANA Nie obciąży cię zbędnymi kaloriami o tłuszczowym rodowodzie, za to dostarczy ci białka, żelaza i magnezu, których będziesz potrzebował, aby zregenerować mięśnie. Wołowina zawiera także cenną kreatynę, która przyspiesza przemianę białek i stymuluje wzrost muskulatury.
JAJKO NA TWARDO Białko najdoskonalej przyswajalne przez ludzki organizm. Plus zastrzyk witamin D, A, B1 i B2. Nie bój się ostrzeżeń o wysokiej zawartości cholesterolu w jajkach, bo tylko częściowo wchłania się on do organizmu.
SOS CZOSNKOWY Bije majonez na głowę niską zawartością tłuszczu. Jednocześnie doskonale poprawia smak wołowiny i wzmacnia odporność organizmu.
RZODKIEWKA Przydatne wapń, magnez, sód i potas. Ostry smak zaostrzy apetyt.
SZCZYPIOREK Do smaku, ale warto pamiętać, że dostarcza też wartościowych dla mięśni minerałów: żelaza i magnezu.

Kanapka na stres - twój mózg musi pracować na wysokich obrotach

Jeśli czeka Cię stresujący dzień w biurze, przygotuj sobie kanapkę, która doda twojemu mózgowi energii, poprawi zdolność koncentracji i pomoże ci zapanować nad nerwami.

CHLEB RAZOWY Z SOJĄ I SŁONECZNIKIEM Obecny w ziarnach słonecznika cynk poprawia pamięć i zdolność koncentracji, podobnie jak znajdująca się w soi lecytyna. Soja zawiera też aminokwas o nazwie tryptofan, który przemienia się w serotoninę - hormon dobrego samopoczucia.
MARGARYNA Patrz: kanapka po siłowni.
SAŁATA LODOWA Zawiera więcej wit. C, która m.in. obniża ciśnienie krwi, niż bardziej popularna sałata masłowa. To także dodatkowa porcja magnezu - w sytuacjach stresowych przyda się dla ukojenia nerwów.
POLĘDWICA SOPOCKA Zapewni ci pełnowartościowe białko, którego mózg potrzebuje, by funkcjonować na pełnych obrotach. Cynk pomoże ci się skoncentrować.
SER EDAMSKI Porządny zastrzyk wapnia - stymulatora prawidłowego przekazywania impulsów nerwowych. Wapń wspomaga przesyłanie dopaminy, która poprawia humor, i noradrenaliny, która sprawia, że odważniej stawisz czoło czekającym cię zadaniom.
ŚWIEŻA PAPRYKA Dużo wit. C niezbędnej do przemiany wspomnianego wyżej tryptofanu z soi w serotoninę.
NATKA PIETRUSZKI Naukowcy z University of Alabama odkryli, że może powstrzymywać wydzielanie się hormonów stresu.
PRZYPRAWA CHILI Niewiele, gdyż jest piekielnie ostra. Ale papryka chili zawiera kapsaicynę - alkaloid, który drażni receptory w ustach, działając pobudzajŕco na organizm.

Kanapka robotnicza - gdy w pracy często używasz swoi

Pracujesz w firmie budowlanej, w której kiedyś będziesz szefem (trzymamy kciuki!), ale na razie własnymi rękami wylewasz fundamenty i stawiasz ściany? Potrzebujesz kanapki, która nie pozwoli twoim mięśniom poddać się przed zakończeniem pracy.

BUŁKA PEŁNOZIARNISTA Błonnik z ziaren wspomoże procesy trawienne, węglowodany dostarczą energii, a białko przyda się do regeneracji mięśni.
MARGARYNA Patrz: kanapka po siłowni.
SAŁATA LODOWA Żelazo, którego w sałacie jest dość dużo, przyda się do lepszego utlenienia krwi, a co za tym idzie - mięśni i mózgu. Stymuluje trawienie.
PIERŚ Z INDYKA Chude mięso drobiowe to łatwo przyswajalne białko przy minimalnej ilości tłuszczu.
SER BIAŁY PÓŁTŁUSTY Dobra kombinacja białka i węglowodanów - wzmocni mięśnie i doda energii.
RZODKIEWKA Niedoceniane warzywo, a przecież jej atutem są cenne minerały: wapń, magnez, sód i potas. Ostry smak podkręci apetyt.
SZCZYPIOREK Reguluje trawienie, niebagatelne znaczenie ma też zawartość witaminy C, magnezu i żelaza.
KETCHUP Zawiera likopen - węglowodór nienasycony, który ma silne działanie antyrakowe, antymiażdżycowe i chroni serce przed zawałem.

Kanapka sportowa - dla faceta, który ceni aktywne spędzanie czasu wolnego

Jeśli weekendy poświęcasz na rowerowe wyprawy lub paintballowe bitwy, ta kanapka to gwarancja, że nagły brak sił nie popsuje ci zabawy.

BUŁKA PSZENNA Mniej błonnika niż w pieczywie razowym, ale większa zawartość węglowodanów - źródła energii - przyda się na pewno.
MASŁO CZOSNKOWE Weź ćwierć kostki masła, pozwól mu zmięknąć i dodaj do niego 5 ząbków posiekanego czosnku z odrobiną soli. Czosnek wesprze twój układ odpornościowy, chroniąc cię przed przeziębieniem. Smaruj cienko, a resztę masła schowaj do lodówki.
SAŁATA MASŁOWA Ułatwia proces trawienia, dostarczając nieco cennych minerałów i witamin z grupy B.
KIEŁBASA KRAKOWSKA Najchudsza wędlina nie jest, ale niewielki nadmiar kalorii szybko spalisz. Dostarczy twoim mięśniom łatwo przyswajalnego białka.
SER GOUDA Wartościowe źródło wapnia dla twoich kości oraz białka, którym doładujesz swoje mięśnie.
OGÓREK KISZONY W odróżnieniu od surowego, ma sporo witaminy C, niezbędnej m.in. do prawidłowej odbudowy chrząstek kości i gojenia się ran. Skąd się wzięła? Wytwarza ją bakteria, która bierze udział w procesie kiszenia.
PAPRYKA Witaminy C, z grupy B i beta-karoten. Poprawia apetyt i przyspiesza trawienie, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego.
SZCZYPIOREK Podobnie jak papryka, wzmaga przemianę materii.

W CO ZAWIJAĆ?

Do zawijania kanapek możesz użyć papieru śniadaniowego, folii z tworzywa sztucznego lub folii aluminiowej. Później włóż je do woreczków foliowych lub - co jest lepszym rozwiązaniem - do specjalnego plastikowego pojemnika, który uchroni je przed zgnieceniem. Każdą kanapkę pakuj starannie i szczelnie, aby nie straciła świeżości i aromatu, nie rozpadła się, nie pobrudziła twojego bagażu lub dokumentów i sama nie uległa zabrudzeniu. Najlepiej też pakować je oddzielnie. Jeśli chcesz, aby kanapki zachowały świeżość i smak podczas długiej podróży, zrób je 2 - 3 godziny wcześniej, zapakuj, schowaj do lodówki i wyjmij tuż przed wyjazdem.

Adam Furyk

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy