Awarie opóźnią wejście F-35 do służby
Osiągnięcie gotowości bojowej przez samoloty F-35 może zostać opóźnione z uwagi na ograniczenia w lotach, wprowadzane po ostatnich awariach silników myśliwców tego typu.
Jak pisze Bloomberg, restrykcje wdrażane w związku z awariami elementów samolotów F-35 mogą utrudnić przeprowadzenie testów oprogramowania niezbędnych w celu wprowadzenia maszyn tego typu do służby. Dotyczy to w szczególności myśliwców skróconego startu i pionowego lądowania typu F-35B, które miały osiągnąć wstępną gotowość bojową już w lipcu 2015 roku.
W czerwcu bieżącego roku doszło do co najmniej dwóch awarii układu napędowego myśliwców F-35, powodujących wprowadzenie czasowych ograniczeń w lotach maszyn tego typu. Znaczna część restrykcji wdrożonych po wypadku z 23 czerwca bieżącego roku pozostaje w mocy do chwili obecnej, co może utrudnić prowadzenie prób koniecznych do rozpoczęcia liniowej eksploatacji myśliwców F-35.
Osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej przez samoloty F-35B, przeznaczone dla amerykańskiej piechoty morskiej planowane jest na lipiec 2015 roku. W sierpniu 2016 roku do służby liniowej na podobnych warunkach mają zostać dopuszczone myśliwce F-35A, jakie trafią do USAF. Najpóźniej, bo dopiero w sierpniu 2018 roku wstępną gotowość bojową według planów osiągną maszyny F-35C, przeznaczone dla US Navy.
Ewentualne opóźnienie wprowadzenia do liniowej eksploatacji samolotów F-35 może negatywnie wpłynąć na kondycję lotnictwa wojskowego Stanów Zjednoczonych i sojuszników. Dotyczy to w szczególności maszyn F-35A przeznaczonych dla USAF oraz samolotów skróconego startu i pionowego lądowania F-35B. Po zakończeniu produkcji myśliwców F-22 Raptor modernizacja starzejącego się parku samolotów taktycznych USAF będzie oparta w zasadzie wyłącznie o myśliwce F-35A (nie licząc wprowadzania ulepszeń w maszynach starszych typów). Wprowadzenie samolotów F-35B jest z kolei szczególnie istotne w Wielkiej Brytanii, gdyż brytyjskie siły zbrojne po wycofaniu Harrierów nie posiadają obecnie samolotów bojowych zdolnych do operowania z lotniskowców.
Maksymilian Dura