SB>1 Defiant i V-280 Valor - wojskowe śmigłowce jutra

United States Army wybrały dwóch wykonawców uniwersalnego śmigłowca nowej generacji, który w przyszłości będzie wykorzystywany zarówno w walce, jak i podczas misji ratunkowych. Kto skonstruuje nowe maszyny? Co o nich już wiadomo?

Bell V-280 Valor               Fot. bellv280.com
Bell V-280 Valor Fot. bellv280.commateriały prasowe

Wyłoniono dwa zespoły, które zaprojektują i wykonają prototypowe maszyny programu Joint Multi-Role (JMR) Technology Demonstrator (TD). Będzie on podstawą do zbudowania śmigłowców nowej generacji - mających w przyszłości zastąpić większość obecnie wykorzystywanych konstrukcji.

O przyznanie kontraktu o wartości 100 mld dol. walczą Bell Helicopters, wspierany przez firmę Lockheed Martin, oraz duet Sikorsky Aircraft - Boeing. Pierwsza firma zaproponowała zmiennowirnikowiec o nazwie V-280 Valor, natomiast druga ogromne nadzieje wiąże z projektem SB>1 Defiant.

Bell V-280 Valor

Duet Bell - Lockheed Martin ma nieco ułatwione zadanie, ponieważ swój projekt oparł na samolocie Bell-Boeing V-22 Osprey.

Valor, podobnie jak Osprey, ma być wyposażony w silniki umieszczone na końcach skrzydeł, ale obracane będą wyłącznie wirniki, a nie całe elementy napędowe. Maszyna ma zostać pozbawiona również tylnej rampy ładunkowej, którą zastąpią dość duże, bo mierzące ok. 180 cm, boczne drzwi. Na pokład wejdzie do 11 żołnierzy i czterech członków załogi.

Wg Bella, V-280 ma latać dwa razy szybciej i osiągać dwukrotnie większy zasięg niż obecnie wykorzystywane śmigłowce szturmowe.

Bell V-280 Valor - galeria

Fot. bellv280.com materiały prasowe
Fot. bellv280.com materiały prasowe
Fot. Bell materiały prasowe
Fot. Bell materiały prasowe
Fot. Bell materiały prasowe
Fot. Bell materiały prasowe
Fot. Bell materiały prasowe
Fot. Bell materiały prasowe

9 września 2013 roku producent poinformował o partnerstwie strategicznym z koncernem Lockheed Martin, który zajmie się awioniką, czujnikami oraz uzbrojeniem maszyny.

SB>1 Defiant

Projekt zespołu Sikorsky Aircraft - Boeing zakłada wykorzystanie przeciwbieżnych łopat wirnika głównego - odpowiedzialnego za lot pionowy i do przodu. Za rozwijanie wysokich prędkości i hamowanie odpowiadać ma natomiast kolejny wirnik. umieszczony w tylnej części konstrukcji. Producenci zapewniają, że wykorzystają innowacyjne i niedrogie rozwiązania konstrukcyjne, co sprawi, że SB>1 Defiant będzie latał szybciej i taniej.

X2 Technology Demonstrator Fot. Sikorsky Aircraft Corporationmateriały prasowe

"Defiant wykorzysta sprawdzoną przez firmę Sikorsky technologię X2, która poradzi sobie ze wszystkimi wyzwaniami konstrukcyjnymi - szczególnie ważnymi z punktu widzenia samolotu pionowego startu nowej generacji. Wyjątkowe podejście duetu Sikorsky-Boeing pozwoliło stworzyć niepowtarzalną mieszankę wiedzy, ducha innowacyjności i zaangażowania, która nie ma sobie równych w branży. Możliwości każdego członka zespołu pozwolą uzyskać najlepsze możliwe rozwiązanie z dziedziny takich maszyn dla US Army" - powiedział Mick Maurer, prezes firmy Sikorsky.

Pierwsze loty testowe obu maszyn powinny się odbyć w 2017 roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas