SB>1 Defiant i V-280 Valor - wojskowe śmigłowce jutra

United States Army wybrały dwóch wykonawców uniwersalnego śmigłowca nowej generacji, który w przyszłości będzie wykorzystywany zarówno w walce, jak i podczas misji ratunkowych. Kto skonstruuje nowe maszyny? Co o nich już wiadomo?

Bell V-280 Valor               Fot. bellv280.com
Bell V-280 Valor Fot. bellv280.commateriały prasowe

Wyłoniono dwa zespoły, które zaprojektują i wykonają prototypowe maszyny programu Joint Multi-Role (JMR) Technology Demonstrator (TD). Będzie on podstawą do zbudowania śmigłowców nowej generacji - mających w przyszłości zastąpić większość obecnie wykorzystywanych konstrukcji.

O przyznanie kontraktu o wartości 100 mld dol. walczą Bell Helicopters, wspierany przez firmę Lockheed Martin, oraz duet Sikorsky Aircraft - Boeing. Pierwsza firma zaproponowała zmiennowirnikowiec o nazwie V-280 Valor, natomiast druga ogromne nadzieje wiąże z projektem SB>1 Defiant.

Bell V-280 Valor

Duet Bell - Lockheed Martin ma nieco ułatwione zadanie, ponieważ swój projekt oparł na samolocie Bell-Boeing V-22 Osprey.

Valor, podobnie jak Osprey, ma być wyposażony w silniki umieszczone na końcach skrzydeł, ale obracane będą wyłącznie wirniki, a nie całe elementy napędowe. Maszyna ma zostać pozbawiona również tylnej rampy ładunkowej, którą zastąpią dość duże, bo mierzące ok. 180 cm, boczne drzwi. Na pokład wejdzie do 11 żołnierzy i czterech członków załogi.

Wg Bella, V-280 ma latać dwa razy szybciej i osiągać dwukrotnie większy zasięg niż obecnie wykorzystywane śmigłowce szturmowe.

Fot. bellv280.com
Fot. bellv280.com
Fot. Bell
Fot. Bell
+4

9 września 2013 roku producent poinformował o partnerstwie strategicznym z koncernem Lockheed Martin, który zajmie się awioniką, czujnikami oraz uzbrojeniem maszyny.

SB>1 Defiant

Projekt zespołu Sikorsky Aircraft - Boeing zakłada wykorzystanie przeciwbieżnych łopat wirnika głównego - odpowiedzialnego za lot pionowy i do przodu. Za rozwijanie wysokich prędkości i hamowanie odpowiadać ma natomiast kolejny wirnik. umieszczony w tylnej części konstrukcji. Producenci zapewniają, że wykorzystają innowacyjne i niedrogie rozwiązania konstrukcyjne, co sprawi, że SB>1 Defiant będzie latał szybciej i taniej.

X2 Technology Demonstrator   Fot. Sikorsky Aircraft Corporation
X2 Technology Demonstrator Fot. Sikorsky Aircraft Corporationmateriały prasowe

"Defiant wykorzysta sprawdzoną przez firmę Sikorsky technologię X2, która poradzi sobie ze wszystkimi wyzwaniami konstrukcyjnymi - szczególnie ważnymi z punktu widzenia samolotu pionowego startu nowej generacji. Wyjątkowe podejście duetu Sikorsky-Boeing pozwoliło stworzyć niepowtarzalną mieszankę wiedzy, ducha innowacyjności i zaangażowania, która nie ma sobie równych w branży. Możliwości każdego członka zespołu pozwolą uzyskać najlepsze możliwe rozwiązanie z dziedziny takich maszyn dla US Army" - powiedział Mick Maurer, prezes firmy Sikorsky.

Pierwsze loty testowe obu maszyn powinny się odbyć w 2017 roku.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas