NASA testuje nowe silniki rakietowe
NASA, wraz z partnerami przemysłowymi, przeprowadziła dwa testy silników rakietowych. Jeden dla sondy Solar Probe Plus, drugi dla komercyjnego pojazdu firmy Blue Origin.
ATK i NASA pomyślnie przeprowadziły w Elkton (stan Maryland) test prototypowego silnika rakietowego Star-48GXV dla sondy Solar Probe Plus. Ten stałopędny silnik posłuży jako stopień ucieczkowy (III człon rakiety) misji, mający wprowadzić sondę na orbitę okołosłoneczną. Silnik oparty jest konstrukcyjnie o silnik Star-48BV, który od lat 70. XX wieku używany był wraz z rakietami Delta II. Jego nowa odsłona zawiera wiele nowych technologii, jak lekkie materiały kompozytowe, nową dyszę wylotową, czy zaawansowany system kontroli ciągu.
Nowy silnik może pracować z trzy razy większym ciśnieniem komory spalania niż jego poprzednik. Nowa obudowa z tytanu zmniejsza koszt i czas budowy. Nowa dysza z lekkiej struktury węglowo-węglowej wyeliminowała konieczność stosowania dodatkowych wsporników. Nowy system kontroli ciągu, TVECSTM, posiada elektromechaniczne siłowniki i cyfrowe sterowanie.
Start misji Solar Probe Plus jest przewidziany na 2018 rok, rakietą Atlas V. Będzie ona jedną z najciekawszych misji w najbliższych latach z uwagi na to, że sonda będzie badała Słońce przebywając na granicy jego atmosfery - w koronie słonecznej.
Koło Van Horn w Teksasie miał zaś miejsce test silnika dla pojazdu budowanego przez firmę Blue Origin, na zamówienie NASA. Silnik pracujący na wodór i tlen będzie użyty do napędzania załogowego statku kosmicznego "New Shepard", jaki Blue Origin buduje dla NASA w ramach Commercial Crew Program.
Test silnika BE-3 odbył się 20 listopada i naśladował pracę w trakcie misji suborbitalnej: odpalono go na 145 sekund, podczas których generował 110 000 funtów-siły ciągu (489 kN), potem wyłączono na kilkanaście minut, po czym uruchomiono ponownie na minutę (z ciągiem 111 kN).
Jak powiedział Phil McAlister, dyrektor NASA ds. rozwoju komercyjnych lotów kosmicznych, "Blue Origin wykonuje stałe postępy prac od początku naszej współpracy w ramach pierwszej rundy Commercial Crew Development".
Silnik BE-3 jest pierwszym nowym silnikiem rakietowym na ciekły wodór przeznaczony do produkcji w USA od czasu silnika RS-68, opracowanego ponad 10 lat temu dla rakiet Delta IV.
Źródło informacji (ATK, NASA, Blue Origin)
Hubert Bartkowiak