Nowe tramwaje Avenio w Ulm
Dwanaście nowoczesnych tramwajów Avenio M zostało przekazanych spółce SWU Verkehr GmbH, odpowiedzialnej za organizację transportu zbiorowego w niemieckim Ulm. Nowe pojazdy kursują po drugiej linii tramwajowej o długości 10 km, łączącej kampus naukowy z dzielnicą Kuhberg. Docelowo, Avenio będą jeździć po całej miejskiej sieci tramwajowej (linie 1 i 2).
W maju 2015 roku, SWU Verkehr zleciła spółce Siemens Mobility dostarczenie 12 wieloprzegubowych tramwajów z serii Avenio M. Pierwszy tramwaj wjechał na tory linii 1 w Ulm latem 2018 roku, a od tego czasu spółka Siemens Mobility już dostarczyła wszystkie 12 pojazdów. Po grudniowej zmianie rozkładu jazdy, nowe tramwaje oficjalnie rozpoczęły przewozy pasażerskie na nowej linii numer 2.
- Otwarcie nowej linii w Ulm jest wyjątkowo ważne z dwóch względów. Po pierwsze, Ulm to pierwsze miasto, w którym będą działały nowe wieloprzegubowe tramwaje Avenio. Po drugie, po raz pierwszy zastosowany zostanie system ostrzegający przed kolizjami 'Siemens Tram Assistant'. Dzięki temu, że tramwaje oraz infrastruktura są inteligentne, gwarantujemy dostępność i zwiększone bezpieczeństwo w ruchu ulicznym - powiedziała Sabrina Soussan, szefowa Siemens Mobility.
System 'Tram Assistant' został zainstalowany we wszystkich tramwajach dla miasta Ulm. System informuje motorniczego o niebezpiecznych sytuacjach za pomocą kamery, radaru i lidaru zaś w krytycznej sytuacji wdraża hamowanie by uniknąć kolizji. ‘Tram Assisant’ to system wykorzystywany także w "autonomicznym tramwaju", którego pierwsze testy w ruchu ulicznym przeprowadzono w Poczdamie podczas targów InnoTrans 2018.
Tramwaj Avenio M został dostosowany do użytku na ulicach miasta Ulm, charakteryzujących się stromymi podjazdami. Avenio M jest pojazdem modułowym więc można go łatwo dostosować do potrzeb przewoźnika. Aluminiowa konstrukcja tramwaju jest wyjątkowo lekka w stosunku do swojej wytrzymałości, a najnowsze systemy elektryczne minimalizują pobór energii.