Budulce życia obok odległej gwiazdy

Astronomom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics udało się właśnie odkryć złożone związki organiczne będące budulcami życia w dysku protoplanetarnym młodej gwiazdy MWC 480 znajdującej się 455 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Byka.

Astronomom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics udało się właśnie odkryć złożone związki organiczne będące budulcami życia w dysku protoplanetarnym młodej gwiazdy MWC 480 znajdującej się 455 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Byka.

Z pomocą największego na świecie interferometru radiowego Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) znajdującego się na płaskowyżu Chajnantor w Chilijskich Andach naukowcy ci odkryli, że ta licząca sobie około miliona lat gwiazda otoczona jest przez cyjanek metylu (CH3CN) - bazujący na węglu złożony związek organiczny, którego jest tam tyle, że można by wypełnić nim wszystkie oceany Ziemi. Odnaleziono tam też ślady jego prostszej wersji - cyjanowodoru.

Związki te znajdują się dość daleko od swojej gwiazdy, w tamtejszym odpowiedniku naszego pasa Kuipera, a obecnie uważa się, że to właśnie z tych obrzeży Układu Słonecznego komety mogły przynieść na Ziemię organiczne związki konieczne do powstania tu życia.

Układ planetarny gwiazdy MWC 480 jest obecnie we wczesnej fazie formowania, jeszcze niedawno był on ciemną, zimną chmurą pyłu i gazów, a wiemy już, że takie chmury mogą działać jak fabryki związków organicznych, głównie cyjanków. Związki te są bardzo ważne dla powstania życia, bo zawierają wiązanie węgiel-azot - a jest ono konieczne do powstania aminokwasów, czyli budulców białek.

Mamy zatem potwierdzenie tego, że chemia naszego Układu Słonecznego wcale nie jest tak unikalna, a życia ma/miało szansę powstać także w innych miejscach we wszechświecie. A wiadomo co to oznacza dla wszystkich hipotez dotyczących istnienia obcych cywilizacji.