MiG-19PM. Muzeum odnawia cenne eksponaty

Radziecki MiG-19 w locie /Sovfoto/Universal Images Group /East News
Reklama

Unikatowy MiG-19PM ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie doczeka się renowacji. Ten niezwykle rzadki eksponat jest jednym z ciekawszych, stojących w tzw. "Alei Migów".

Wiele eksponatów Muzeum Lotnictwa Polskiego stoi na ekspozycji plenerowej, co powoduje, że z każdym rokiem ich stan się pogarsza. Muzeum ze względu na ograniczone środki finansowe nie może sobie pozwolić na renowację wszystkich eksponatów. Stąd w pierwszej kolejności odnawiane są najcenniejsze statki powietrzne.

MiG-19PM znajduje się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w oryginalnym stanie. Co oznacza, że jest bardzo niekompletny. Ponadto z każdym rokiem jego stan się pogarszał ze względu na wiek i wymuszone sytuacją warunki przechowywania.

Muzealny MiG-19 PM posiada poważne uszkodzenia strukturalne oraz powierzchniowe. Silnej degradacji uległy warstwy malatury. Istnieją spore braki w substancji ogólnej płatowca, które wymagają uzupełnień w oparciu o istniejące elementy i dokumentację. W szczególnie złym stanie znajduje się owiewka kabiny pilota. Niezbędną jest całkowita renowacja powłok malarskich. Ze względu na znaczną ilość elementów, które wymagają dokładnej rewaloryzacji pracownicy muzeum będą musieli rozebrać maszynę na części pierwsze.

Reklama

Mikojan-Gurewicz trafił do renowacji jako jeden z pierwszych ze względu na jego unikatowość oraz wartość historyczną. MiG-19PM jest jednym z najrzadziej występujących samolotów tego typu w placówkach muzealnych na całym świecie oraz jedną z trzech maszyn tego typu zachowanych w Polsce. Jest również jedyną maszyną tego typu w kraju, która jest udostępniona z bliska osobom zainteresowanym. Pozostałe dwa samoloty znajdują się w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu oraz jako pomnik przed bazą amerykańską w okolicy Słupska.

Wojenny myśliwiec

W szczytowym etapie zimnej wojny, w sierpniu 1951 roku, na Kremlu zapadła decyzja rozpoczęcia prac nad dwoma nowymi, dwusilnikowymi samolotami myśliwskimi z powiększonym zasięgiem lotu. Początkowo pomyślany był jako myśliwiec dzienny z ograniczonymi możliwościami lotu w każdych warunkach pogodowych. Wraz z kolejnymi zmianami, MiG-19 przekształcił się w potężny samolot.

Trudny w realizacji projekt i skomplikowana produkcja MiGów-19 przysporzyły wiele problemów związanych z użytkowaniem i bezpieczeństwem. To z kolei spowodowało, że MiGi-19 szybko zastąpiono lepszymi konstrukcjami takimi jak MiG-21. Pomimo swoich niedociągnięć, MiG-19 i jego pochodne uczestniczyły w szeregu konfliktów ery zimnej wojny.

Samoloty tego typu były wykorzystywane do prób zestrzelenia amerykańskich samolotów szpiegowskich U-2, latających nad terytorium ZSRR. Piloci MiGów- 19 mogli zobaczyć U-2, ale prowadzili tylko obserwację. Opisując wyższemu oficerowi "krzyżowy" kształt U-2, sowiecki pilot został zganiony przez oficera, twierdząc, że Amerykanie nie mają niczego, co mogłoby latać tak wysoko. Jeden z MiGów-19 zaginął podczas słynnej akcji zestrzelenia pilota maszyny Francisa Gary'ego Powersa w dniu 1 maja 1960 r.

Później MiGi-19 lotnictwa radzieckiego i węgierskiego zmobilizowano także do wspierania inwazji wojsk sowieckich podczas "Praskiej Wiosny" w Czechosłowacji w 1968 r. Maszyny tego typu latały bojowo w wojnie w Wietnamie, konfliktach arabsko-izraelskich, wojnie o Ogaden (między Somalią i Etiopią), wojnie irańsko-irackiej z lat osiemdziesiątych, wojnach indyjsko-pakistańskich z lat siedemdziesiątych.

W Polsce na uzbrojeniu lotnictwa znalazły się samoloty MiG-19 w wersjach P i PM. Myśliwce te zostały dostarczone w 1958 i 1959 roku i były używane do 1974 roku. W sumie zakupiono dla naszego lotnictwa jedynie 33 samoloty obu typów. MiG-19PM i -19P zapisały się w historii polskiego lotnictwa jako pierwsze myśliwce o prędkości ponaddźwiękowej.

Nie jest to jedyna inwestycja, jaką ostatnio prowadzi muzeum. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie doczekało się ogromnej modernizacji budynków i niektórych eksponatów. Większość prac sfinansowała Unia Europejska.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy