Reklama

Amazon z rekordową karą 746 mln EUR za naruszenie RODO w UE

Unia Europejska kontynuuje przykładne i bolesne karanie gigantów technologicznych, bo właśnie dowiedzieliśmy się, że w związku z naruszeniem prywatności użytkowników Amazon musi szykować rekordową kwotę.

Poprzednim rekordzistą, który został ukarany w związku z naruszeniem popularnego RODO w Unii Europejskiej, było Google. Amerykanie musieli zapłacić 50 mln EUR, ale wygląda na to, że stawki od tego czasu mocno poszły w górę lub Amazon zdecydowanie bardziej się naraził, bo wysokość jego kary została ustalona na 746 mln EUR. I choć kwota na pierwszy rzut oka wydaje się gigantyczna, to dla giganta e-commerce, który świetnie radzi sobie pod skrzydłami nowego szefa, będzie dotkliwa, ale z pewnością nie pogrążająca. A za co konkretnie została przyznana? Luksemburskie National Data Protection Commission (CNPD) odkryło nieprawidłowości podczas przetwarzania danych osobowych klientów firmy, więc zdecydowało się na śledztwo w tej sprawie. 

Reklama

Co ciekawe, o sprawie wcale nie zrobiło się głośno i gdyby nie The Wall Street Journal, które zauważyło karę w dokumentach Importer Security Filing (ISF), gdzie Amazon wyjaśnia, że CNPD wszczęło postępowanie w związku z praktykami reklamowymi firmy, to moglibyśmy się o niej nie dowiedzieć. Amazon wskazuje, że zostało poproszone o zrewidowanie swoich praktyk reklamowych, ale koncern nie ujawnia żadnych szczegółów proponowanych zmian. Oczywiście, przedsiębiorstwo nie jest zadowolone z kary i uważa, że decyzja dotycząca „sposobu, w jaki klienci mają wyświetlane spersonalizowane reklamy,  została podjęta na podstawie subiektywnych i niezweryfikowanych interpretacji europejskiego prawa ochrony danych osobowych”. 

Jak zatem łatwo się domyślić, Amazon planuje odwołać się od tej decyzji, twierdząc przy okazji, że proponowana kara jest zupełnie nieadekwatna do przewinień. Europejskie prawo przewiduje karę w wysokości 20 mln EUR albo 4% rocznego przychodu, w zależności od tego, która kwota będzie wyższa. Co ciekawe, w czerwcu The Wall Street Journal informowało, że wysokość kary może wynieść 425 mln USD, ale najwyraźniej europejskie organy uznały, że przewinienie Amazonu jest poważniejsze niż się wydawało i kwota uległa więcej niż podwojeniu. Przypominamy też, że w ubiegłym roku Komisja Europejska ujawniła szczegóły osobnego śledztwa dotyczącego promocji produktów własnych Amazonu, gdzie dowiedzieliśmy się, że firma wykorzystuje dane firm trzecich, żeby poprawić sprzedaż własnych produktów. Wciąż czekamy na decyzję KE w tej sprawie, ale w tym przypadku Amazon może czekać zdecydowanie boleśniejsza kara, bo wynosząca nawet 28 mld USD!

Źródło: GeekWeek.pl/The Wall Street Journal

Geekweek

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje