Amerykańskie bombowce strategiczne B-52 wylądowały w Europie
Dziś (12.09) na lotnisko RAF Farfoid przyleciały dwa bombowce strategiczne B-52 amerykańskich sił powietrznych. Ruch ten wzbudził duże zainteresowanie w mediach społecznościowych, nawet sugerując, że może być związany z sytuacją w NATO po ostatnim naruszeniu polskiej przestrzeni powietrznej przez drony. Tłumaczymy co stoi za tym przylotem.

Na publicznych stronach śledzących loty samolotów dziś rano można było zauważyć przelot dwóch bombowców B-52H Stratofortress, które wystartowały z bazy lotniczej w Barksdale, Luizjana. Samoloty wylądowały w brytyjskiej bazie RAF Fairford w hrabstwie Gloucestershire.
Bombowce B-52 to jeden z największych samolotów wojskowych w siłach zbrojnych USA. Jedna taka maszyna może przenosić ponad 31 ton konwencjonalnego uzbrojenia i dolecieć do praktycznie każdego miejsca na Ziemi. Ich obecność w Europie zawsze traktowana jest jako istotne wydarzenie. Obecny przylot zarejestrował m.in. czołowy badacz polityki broni nuklearnej, Hans Kristensen.
Amerykańskie bombowce właśnie przyleciały do Wielkiej Brytanii. Odpowiedź na działania Rosji?
Dwa bombowce B-52, które przyleciały do Wielkiej Brytanii mają oznaczenia SCALP93 (kod rejestracyjny 61-0014) oraz SCALP94 (61-0029) i należą do 93. Eskadry Bombowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Miejscowi spotterzy i media poinformowały o udanym lądowaniu wielkich maszyn.
Warto zwrócić uwagę, że jeszcze 10 września w mediach społecznościowych pojawiały się informacje o poderwaniu z USA bombowców B-52 lub przygotowaniu ich do wylotu na teren Europy. Część internautów sugerowała, że ma to związek z nalotem rosyjskich dronów w polską przestrzeń powietrzną i możliwą odpowiedzią USA lub przynajmniej pokazem siły w tej sytuacji. Niemniej główny cel jest inny.
Co wiemy o przylocie B-52 do Europy
Ten przylot samolotów B-52 jest związany najprawdopodobniej ze zbliżającymi się ćwiczeniami Cobra Warrior 25-2, największymi manewrami lotniczymi NATO, które odbędą się na terenie Wielkiej Brytanii między 15 września a 3 października. To coroczne ćwiczenia, do których lotnicy przygotowują się na długo przed rozpoczęciem. Już w maju br. opublikowany dokument brytyjskiej agencji Civil Aviation Authority zapowiadał, że w Cobra Warrior 25-2 wezmą udział amerykańskie B-52 z 93. Eskadry Bombowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. W ciągu ostatnich kilku dni do RAF Fairford z USA zleciały także m.in. tankowiec KC-46 oraz transportowiec C-5 Galaxy w ramach przygotowań Amerykanów do zbliżających się ćwiczeń.
Nieprzypadkowe jest też, że B-52 wylądowały w RAF Fairford. To miejsce bazowania maszyn misji Bomber Task Force US Air Force, gdzie regularnie stacjonują samoloty przydzielone do misji Bomber Task Force jak właśnie B-52, ale także B-1B Lancer i B-2 Spirit.
Można więc założyć, że przylot bombowców B-52 do Europy nie jest bezpośrednio związany z bezprecedensowym nalotem dronów na teren Polski. Niemniej zawsze ich obecność w ćwiczeniach jest sygnałem dla wielu państw, szczególnie w obecnych czasach.
B-52. Element amerykańskiej "trójcy" nuklearnej
Boeing B-52 Stratofortress to amerykański bombowiec strategiczny, który wszedł do służby w latach 50. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych dysponują flotą 76 bombowców B-52 zmodernizowanych do wersji H. Obecnie 46 maszyn zachowało zdolności nuklearne i mogą przenosić broń z ładunkiem atomowym jak pociski manewrujące AGM-129 (ACMS) i AGM-86B (ALCM).
Jak podaje agencja Nautilus Institute for Security and Sustainability, która sporządziła listę aktywnych B-52, SCALP93 i SCALP94 nie mają zdolności przenoszenia broni nuklearnej.

Parametry taktyczno-techniczne bombowca B-52H:
- Długość: 48,5 m
- Rozpiętość skrzydeł: 56,4 m
- Wysokość: 12,4 m
- Masa całkowita: 219600 kg
- Ładunek uzbrojenia: 31500 kg
- Napęd: 8x silników turboodrzutowych Pratt & Whitney TF33-P-3/103
- Prędkość maksymalna: 1046 km\h
- Zasięg lotu: 14162 km
- Pułap: 15,1 km
B-52 będzie pierwszym samolotem wojskowym służącym 100 lat
Co ciekawe Siły Powietrzne USA chcą wykorzystywać B-52 jeszcze przez trzy-cztery dekady. Byłby to pierwszy samolot w historii, który pozostał w służbie przez cały wiek. Oznacza to jednak przejście poważnej modernizacji całej floty do wersji B-52J.
Jednym z jej elementów ma być wykorzystanie nowoczesnych silników turboodrzutowych Rolls-Royce F130. Obok tego Siły Powietrzne USA rozważają propozycję przywrócenia wszystkim aktywnym B-52 zdolności przenoszenia broni nuklearnej.