HP traci pozycję lidera na rzecz Lenovo
Prezes Lenovo ma powody do zadowolenia. Choć w skali globalnej sprzedaż PC spadła, to chiński koncern powiększył rynkowe udziały, detronizując przy tym HP - dotychczasowego lidera. Na tym jednak nie koniec. Lenovo ma ambitne plany, również wobec polskiego rynku.
Według danych firmy analitycznej Gartner chiński producent sprzedał w ubiegłym kwartale więcej komputerów klasy PC niż dotychczasowy, wieloletni lider - HP. Tym samym Rory Read, piastujący funkcję CEO Lenovo od 2009 roku pokazał, że jest właściwą osobą na odpowiednim stanowisku.
Za jego kadencji Lenovo zaczęło dynamicznie zdobywać rynek, wyprzedzając kolejnych rywali. W 3. kwartale 2012 roku firma sprzedała 13,768 mln. komputerów, podczas gdy HP 13,551 mln. Tym samym ten pierwszy sprzedał blisko 10 proc. więcej pecetów niż w analogicznym kwartale roku ubiegłego, podczas gdy maszyny sygnowane logo HP znalazły o 16,4% mniej nabywców niż w Q3 2011.
HP tłumaczy się, że Gartner nie uwzględnił w statystykach stacji roboczych, które są bardzo ważnym segmentem i opierając się na raporcie konkurencji (IDC) twierdzi, że nadal jest liderem. Nie da się jednak ukryć, że HP coraz więcej traci, a Lenovo systematycznie zyskuje. Więc nawet jeśli Chińczykom faktycznie brakuje tych 0,2 proc. do Amerykanów, to niemal na pewno zniwelują stratę w bieżącym kwartale.
Lenovo zamierza w najbliższym czasie umacniać swoją pozycję na wielu rynkach. Na celownik wzięto również Polskę. Na naszym rynku obecnie najpewniej czuje się Acer, który po pierwszym półroczu może pochwalić się udziałami na poziomie 13,2 proc. i 1. miejscem pod względem liczby sprzedanych pecetów. Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo Polska, deklaruje jednak, że w ciągu dwóch lat Lenovo wygryzie konkurencję.
Kluczem do sukcesu ma być ciągłe poszerzanie oferty produktowej, połączone z optymalizacjami w zakresie m.in. logistyki i finansów. Czy to wystarczy, by stać się największym dostawcą komputerów klasy PC w Polsce?
Jacek Klimkowicz