Sprzedaż komputerów w 2009 r. wzrosła
Według opinii specjalistów z firm analitycznych Gartner i IDC przynajmniej producenci pecetów osiągnęli dno kryzysowego dołka i weszli znowu w fazę wzrostu. W czwartym kwartale 2009 roku wyniki ich sprzedaży wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 15 procent (Gartner) lub nawet o 22 procent (IDC).
W Europie kryzys pojawił się później niż w innych regionach. W następstwie tego w czwartym kwartale po raz pierwszy po trzech kwartałach na minusie znowu nastąpił mały wzrost pod względem liczby sprzedanych komputerów, podczas gdy w USA taka tendencja zaznaczyła się już o kwartał wcześniej. Według Gartnera także i tutaj do poprawy wyników przyczyniły się mininotebooki, które odpowiadają już za 20 procent ogólnej sprzedaży na rynku urządzeń przenośnych w Europie.
Wbrew globalnemu trendowi spadkom uległy wyniki sprzedaży lidera branży Hewletta-Packarda i zajmującej piąte miejsce Toshiby. Zaraz za Toshibą w rankingu ustawiają się kolejno Apple, Sony, Samsung i Lenovo; wszyscy oni mają nadzieję na wejście do czołowej piątki. W USA Apple ze wzrostem wyników sprzedaży w sztukach na poziomie 23 procent w ciągu roku zajmuje już piąte miejsce w klasyfikacji producentów. Po roku spadających wyników sprzedaży niegdysiejszy lider zestawienia Dell w skali globalnej znowu odnotował lekką poprawę zbytu. W minionym kwartale producent spadł na miejsce trzecie za Acerem.
Ranking dla czwartego kwartału według metod kalkulacji Gartnera odpowiada także rankingowi dla całego roku. Z kolei w IDC Dell znajduje się na miejscu drugim przed Acerem. Przyczyną różnic są odmienne sposoby kalkulacji stosowane przez obie firmy. IDC nie uwzględnia np. sprzedaży serwerów w architekturze x86. Ogółem na całym świecie w 2009 roku sprzedanych zostało 306 milionów (Gartner) albo 294 miliony (IDC) komputerów. Wyniki sprzedaży w roku kryzysu wzrosły o 5,2 procent według Gartnera i o 2,3 procent według IDC.