Tablet pod choinką? Laptopy nadal dwukrotnie popularniejsze
Niezależnie od prognoz zapowiadających od kilku lat zmierzch komputerów osobistych, laptopy nadal sprzedają się znacznie lepiej niż tablety. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez portal kodyrabatowe.pl, w tym roku dwukrotnie częściej pod choinkę podarujemy komuś laptop niż tablet.
Uwzględniając sprzedaż w listopadzie i grudniu, liczba osób, które zdecydowały się na kupno laptopa przez internet wynosi 68,4 proc. do 31,6 proc. osób preferujących tablet.
- Dane te pokazują, że choć liczba sprzedanych tabletów stale rośnie, nadal jednak nie jest to na tyle popularny sprzęt, żeby konkurować z laptopem - stwierdził Kamil Brożek, Polish Market Manager portalu kodyrabatowe.pl. Zastrzegł jednak, że dane nie uwzględniają sprzedaży stacjonarnej, gdzie sprzedaż tabletów, szczególnie tych z niższej półki, może być wyższa dzięki promocjom w dyskontach.
Na taki stan rzeczy duży wpływ może mieć fakt, że w powszechnej świadomości laptop kojarzy się z celami edukacyjnymi, przez co jest traktowany jako znacznie bardziej praktyczny prezent. Dodatkowo, coraz częściej to tablet, a nie zegarek czy rower, zyskuje miano prezentu komunijnego. Wskazuje na to choćby wyjątkowo wysoka sprzedaż tych urządzeń w kwietniu oraz w maju.
Niewykluczone jednak, że korzystne dla producentów laptopów dane podczas następnych świąt nie będą wyglądały już tak kolorowo. Dobrym punktem odniesienia jest rynek brytyjski, który najszybciej w Europie przyswaja wszelkie technologiczne nowości, a wiele trendów widocznych dzisiaj w Polsce, miało swoje źródło na Wyspach.
- Dynamika sprzedaży tabletów w Wielkiej Brytanii jest bardzo duża. Obecne dane mówią o ponad 17 milionach sprzedanych urządzeń, co oznacza, że posiada go co czwarty pełnoletni Brytyjczyk - zauważyła Aga Marchewka UK Market Specialist portalu voucherful.co.uk, dodając, że według najnowszych prognoz po okresie świątecznym liczba ta wzrośnie do ponad 20 milionów.
Inaczej wygląda również struktura wiekowa użytkowników tabletów w Wielkiej Brytanii. Co trzecia osoba wśród nich ma ponad 55 lat, a osoby w wieku 18-24 stanowią tylko 7 proc. Tymczasem w Polsce posiadacz tabletu nadal kojarzy się z młodym pasjonatem technologii.