Elon Musk ujawnił, że Starship będzie posiadał unikalny system chłodzenia

Jak już wiecie, prototyp statku Starship uległ poważnemu uszkodzeniu na skutek silnego wiatru, który szalał kilka dni temu w Boca Chica w Teksasie, gdzie SpaceX ma swój ośrodek testowy. Pierwszy test będzie opóźniony.

Elon Musk ujawnił, że Starship będzie posiadał unikalny system chłodzenia
Elon Musk ujawnił, że Starship będzie posiadał unikalny system chłodzeniaGeekweek

Tymczasem na jaw wyszły bardzo ciekawe informacje dotyczące komercyjnej wersji statku Starship, która zabierze ludzi na Księżyc, Marsa i inne obiekty Układu Słonecznego. Od jakiegoś czasu wiemy, że docelowo nie będzie on wykonany z włókna węglowego, tylko stali nierdzewnej. Miliarder tłumaczy taki krok tym, że włókna węglowe są bardzo trudne w modelowaniu, co dla firmy ma ogromne znaczenie.

Ale to nie wszystko. Najważniejsza jest również odporność materiału na ekstremalne warunki panujące w kosmosie. W temperaturach kriogenicznych włókna węglowe są znacznie mniej wytrzymalsze od stali nierdzewnej, a w wysokich w ogóle nie mogą się z nią równać. Szef SpaceX podkreśla tutaj, że różnica jest kolosalna. Największe obciążenia rakieta ma odczuwać bowiem w locie na ziemską orbitę i powrocie na Ziemię, więc przy wysokich temperaturach.

Włókna węglowe mogą pracować w temperaturach do 149 stopni Celsjusza, ostatecznie do 204 stopni Celsjusza, ale przez krótki czas. Jeśli temperatura będzie wyższa, rozpadną się i trzeba będzie je wymieniać. W tym przypadku nie ma opcji wykorzystania rakiety ponownie, co jest kluczowe dla firmy. Jeśli chodzi o stal, to bez problemu wytrzymuje ona nawet 815 stopni Celsjusza. Nie przypadkowo właśnie stal nierdzewną stosowano w amerykańskich rakietach w czasach Zimnej Wojny. Oczywiście stal użyta w przypadku Starship będzie nieporównywalnie lepszej jakości.

Elon Musk powiedział, że Starship będzie posiadał unikalny system chłodzenia. Fot. SpaceX.

Elon Musk stwierdził, że gigantyczne różnice pojawiają się również w przypadku ceny. Koszt włókna węglowego to ok. 135 dolarów za kilogram, a stop stali, który SpaceX chce wykorzystać w statku, kosztuje zaledwie 3 dolary za kilogram. Rzecz jasna, inżynierowie mają pełną świadomość, że duży minus będzie tutaj w przypadku dużo większej wagi stali, ale uda się to zredukować stosując mniej osłon termicznych. I tak oto idea wykorzystania stali w magiczny sposób ma o wiele więcej zalet, niż wad.

SpaceX zastosuje też w statku innowacyjny system chłodzenia, który ma lepiej sprawdzić się w trakcie pokonywania ziemskiej atmosfery. Jego poszycie będzie pokryte milionami mikroskopijnych otworów, przez które ma wydostawać się woda. Kropelki stworzą ochronną powłokę i nie dopuszczą do rozgrzewania się poszycia do wyższych temperatur. Co ciekawe, podobne rozwiązanie testują Rosjanie w przypadku swojego innowacyjnego napędu jądrowego. To dzięki niemu chcą drastycznie skrócić czas lotów na Marsa z wielu miesięcy do zaledwie kilku dni.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. SpaceX

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas