AG-600. Gigantyczny samolot z Chin

Marynarka wojenna Chin skończyła prace nad największą współczesną łodzią latającą, jaka ma trafić do produkcji seryjnej. AG-600 ma być wykorzystywana do dalekiego rozpoznania i prowadzenia misji SAR.

a
aEast News
Prototyp AG-600 w hali montażowej
Prototyp AG-600 w hali montażowejEast News

Pierwsze łodzie latające dalekiego zasięgu Chińczycy zaczęli projektować na początku lat 70. XX wieku. Skutkiem tych prac był oblatany 3 kwietnia 1976 roku Harbin SH-5, którego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1984 roku, a dwa lata później pierwszy z 7 samolotów wszedł do służby.

Na początku XIX wieku postanowiono rozpocząć prace nad następcą wysłużonego SH-5. Projekt oznaczony jako TA-600 opierał się konstrukcyjnie na poprzedniku, z tą różnicą, że nowy samolot miał jeszcze pełnić funkcje gaśnicze. Prace nad nim rozpoczęto w 2009 roku. Z biegiem czasu wygląd projektu zmieniał się, tak że samolot coraz mniej przypominał pierwowzór - zmieniła się osłona kabiny pilota, usterzenie pionowe i właściwie cały ogon. Przekonstruowano całe podłodzie, a także skrzydła.

Tak przekonstruowaną maszynę zaczęto nazywać AG-600 (poprzednie oznaczenie nadal jest w użyciu). W 2015 roku rozpoczęto budowę prototypu, a w tym pierwszy samolot został ukończony.

Samolot ma długość 36,9 m, rozpiętość skrzydeł 38,8 m i masę startową 53,500 kg. Cztery licencyjne silniki Iwczenko AI-20, oznaczane w Chinacj jako WJ-6 rozpędzają samolot do prędkości 570 km/h. Maksymalny zasięg operacyjny samolotu ma wynosić 5500 km.

AG-600 będzie największą łodzią latającą, jaka obecnie będzie znajdować się na wyposażeniu sił zbrojnych na świecie. Oczywiście nie dorównuje takim gigantom z okresu II wojny światowej jak niemiecki BV-222, czy amerykański Boeing 314 Clipper, czy japoński H8K ‘Mavis’, jednak po zakończeniu wojny wielkie łodzie latające straciły na znaczeniu. Dopiero Chińczycy zaprojektowali i wybudowali porównywalny samolot bojowy.

Prototyp AG-600 w hali montażowej
Prototyp AG-600 w hali montażowej
Prototyp AG-600 w hali montażowej
Prototyp AG-600 w hali montażowej
+3
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas