Amerykańskie MQ-9 Reaper w Polsce
Dowództwo amerykańskich Sił Powietrznych w Europie i Afryce poinformowało, że z lotniska w Mirosławcu rozpoczęły operacje lotnicze uderzeniowe bezzałogowe statki latające MQ-9 Reaper. Bezzałogowce stacjonują w 12. Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych.
Jak podkreślono w komunikacie prasowym, decyzja o rozmieszczeniu uderzeniowych bezzałogowców w Polsce ma być wyrazem wysiłków USA na rzecz stabilności i bezpieczeństwa w regionie. Misja jest koordynowana przez Dowództwo Europejskie Stanów Zjednoczonych. MQ-9 zostały rozmieszczone w Mirosławcu dzięki porozumieniu międzyrządowemu.
Pierwsze informacje o rozmowach polsko-amerykańskich w sprawie ewentualnego rozmieszczenia w Mirosławcu uderzeniowych bezzałogowców ujawniono w połowie stycznia 2018. Poinformowano wówczas, że przedstawiciele USAF zapoznali się z infrastrukturą w 12. BBSP, a uderzeniowe bezzałogowce miały zostać przeniesione do Polski wiosną.
Oprócz misji uderzeniowych, Reapery mogą prowadzić także operacje rozpoznawcze. Pozwoli to na zwiększenie potencjału wywiadowczego NATO na wschodniej flance Sojuszu. Niemalże równolegle pojawiła się informacja o czasowym przebazowaniu MQ-9 z nieujawnionego miejsca w Afryce do greckiej bazy lotniczej Larisa w Administracji Tesalia-Grecja Środkowa. Jedynym znanym miejscem stacjonowania uderzeniowych Reaperów w Afryce jest baza lotnicza nr 201 w środkowym Nigrze.
Reapery dla Polski?
MQ-9 Reaper są proponowane Wojsku Polskiemu przez koncern General Atomics Aeronautical Systems w ramach Programu Operacyjnego Rozpoznanie obrazowe i satelitarne, który ma być realizowany po 2020 roku. Konkurencyjnym modelem jest izraelski Elbit Systems Hermes 900, który był wypożyczony na czas Szczytu NATO i Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku. MON przewiduje zakup dwóch zestawów klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance) - średniego pułapu i dużego zasięgu do 2022 oraz później dwóch kolejnych w ramach opcji.
Pojedynczy MQ-9 Reaper może przenosić maksymalnie 1 360 kg uzbrojenia podwieszanego na sześciu węzłach podskrzydłowych. Są to naprowadzane laserowo bomby lotnicze GBU-12 Paveway II, GBU-38 JDAM, GBU-49 oraz przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire.
Możliwe jest również przenoszenie dodatkowych zbiorników paliwa, głowic optoelektroniczych oraz radarów z aperturą syntetyczną (SAR). Planowana jest integracja aparatów z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i AIM-120 AMRAAM oraz przeciwradiolokacyjnymi AGM-88 HARM.
Rafał Muczyński