Białoruś kończy z Rosją. Wprowadza do służby własny BTR-V2
Białoruskie siły zbrojne wykonały ważny krok w stronę modernizacji swojego sprzętu wojskowego, bo jak poinformował serwis Militarnyi - powołując się na telegramowy kanał iammilitary - otrzymały pierwszą partię seryjnych transporterów opancerzonych BTR-V2. Pojazdy trafiły do 120. Samodzielnej Brygady Zmechanizowanej stacjonującej w Mińsku i choć liczba przekazanych egzemplarzy nie została ujawniona, analitycy przypuszczają, że chodzi o partię pilotażową, służącą do ostatecznego dopracowania konstrukcji przed rozpoczęciem masowej produkcji.

BTR-V2, znany również pod nazwą Volat-V2 (oznaczenie fabryczne MZKT-690003), to białoruski kołowy transporter opancerzony klasy 8×8 opracowany przez Mińską Fabrykę Ciągników Kołowych (MZKT). Pojazd zaprezentowano po raz pierwszy podczas wystawy MILEX-2021, a jego celem jest zastąpienie wysłużonych konstrukcji radzieckich, jak BTR-70, BTR-80 czy BMP-1/2. Od czasu debiutu konstrukcja przeszła szereg modyfikacji - od wzmocnienia pancerza, przez modernizację zawieszenia, aż po wymianę modułu bojowego.
Nowa wersja transportera otrzymała dodatkowy pancerz, który zwiększył poziom ochrony balistycznej do klasy Br5 w przedniej projekcji i Br4 w bocznej. Ochrona przeciwminowa odpowiada normie STANAG 4569 poziom 2a/2b, co oznacza odporność na wybuch 6 kilogramów TNT pod kołem. W efekcie masa bojowa wzrosła do około 24,5 tony. Zasięg pojazdu, w zależności od wersji i warunków, waha się od 900 do nawet 1200 kilometrów.
Zachodnia myśl techniczna
Pod maską transporta znalazł się sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Weichai WP13.550A0 o mocy 550 koni mechanicznych, współpracujący z sześciobiegową przekładnią hydromechaniczną MZKT-55613. Pojazd wykorzystuje niezależne zawieszenie hydropneumatyczne, co poprawia jego mobilność w trudnym terenie. Pozwala on osiągnąć prędkość do 110 km/h na drodze i do 10 km/h w wodzie.
Wnętrze zaprojektowano dla trzyosobowej załogi (dowódcy, kierowcy i działonowego) oraz ośmiu żołnierzy desantu, którzy mają dostęp do tylnej rampy hydraulicznej. Bo BTR-V2 został zbudowany według zachodniej myśli konstrukcyjnej, gdzie przedział napędowy umieszczony jest z przodu, a za nim znajdują się odpowiednio sekcja bojowa i przedział desantu.
Białoruś stawia na własną produkcję
W kwestii uzbrojenia BTR-V2 wyposażono w nowy zdalnie sterowany moduł bojowy Adunok-BM30.2, zawierający automatyczną armatę kalibru 30 mm, sprzężony karabin maszynowy 7,62 mm oraz dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs. Całość uzupełniają wyrzutnie granatów dymnych, które zwiększają przeżywalność pojazdu na polu walki.
Wprowadzenie BTR-V2 do służby ma znaczenie nie tylko militarne, ale i polityczne. To dowód, że białoruski przemysł zbrojeniowy, mimo ograniczonych zasobów i sankcji, jest w stanie opracować własny pojazd opancerzony. Co więcej, modernizacja 120. Brygady Zmechanizowanej ma również wymiar propagandowy, pokazując gotowość Mińska do wzmacniania własnych sił zbrojnych w czasie wysokich napięć w regionie.










