Polski rząd nadal bez VIPowskich Boeingów

Obecnie żaden Boeing 737/BBJ2 przeznaczony do przewozów rządowych VIP nie jest dostępny. Wszystkiemu winny jest COVID-19.

Kupione przez Antoniego Macierewicza Boeingi nadal nie są gotowe do służby
Kupione przez Antoniego Macierewicza Boeingi nadal nie są gotowe do służbyTomasz JastrzębowskiReporter

W odpowiedzi na pytania redakcji Zespołu Badań i Analiz Militarnych, rzecznik prasowy 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie poinformował, że obecnie w Polsce nie ma żadnego samolotu Boeing 737/BBJ2 przeznaczonego do przewozów rządowych VIP.

Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że w wyniku opóźnień związanych z procedurami zapobiegania rozprzestrzeniania pandemii COVID-19, nadal nie doszło do odbioru dwóch samolotów Boeing BBJ2, które przechodzą proces zabudowy docelowej konfiguracji wyposażenia w zakładach Sabena Technics w Bordeaux.

Dotychczas zakładano, że pierwszy z nich trafi do Warszawy w maju bieżącego roku, w czerwcu miał dolecieć drugi zamówiony egzemplarz. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej, para BBJ2 miała osiągnąć gotowość operacyjną w drugiej połowie lipca.

Pomimo opóźnień, zgodnie z harmonogramem, 21 czerwca do Bordeaux przebazowano Boeinga 737NG o rejestracji "0110" - był to pierwszy wojskowy samolot tego typu, który został dostarczony do Polski w listopadzie 2017 roku.

Powyższa maszyna (w klasycznej konfiguracji pasażerskiej) była wykorzystywana dotychczas do szkolenia personelu, transportu żołnierzy i sprzętu, a także przewozu rządowych VIP. Zgodnie z umową, ma przejść proces przebudowy zgodny z konfiguracją pozostałych dwóch maszyn.

Z tego względu do przewozu VIP mogą być obecnie wykorzystywane dwa samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550 oraz pasażerskie Embraer ERJ-175 czarterowane od Polskich Linii Lotniczych LOT.

Umowa dotycząca wypożyczenia dwóch maszyn jest ważna do końca bieżącego roku. Nie można wykluczyć, że dalsza eksploatacja VIP-owskich ERJ-175 ma na celu ograniczenie użycia G550 w zadaniach lotów na terenie Europy, szczególnie w przypadku podróży większych delegacji - głównym ograniczeniem G550 jest bowiem konfiguracja wnętrza, która umożliwia zabranie niewielkiej liczby ważnych pasażerów.

Łukasz Pacholski

Miejscowi rolnicy opowiadają, że nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z takim kataklizmem.
- Wylądowały nagle na polu, rozciągając się długim pasem aż po horyzont - relacjonuje w wywiadzie dla rządowych mediów jeden z rolników z rejonu nowoprokowskiego.
Okręg primorsko-achtarski, ze stolicą w mieście o tej samej nazwie, leży w kraju Krasnodarskim - krainie położonej w ciepłych rejonach Rosji, tuż przy Morzu Azowskim.
Władze rejonu kilka dni temu nieśmiało poinformowały o tym, że miejscowe pola zaległy chmary szarańczy.
+5
ZBiAM
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas