Przeciek kontrolowany

Na początku 2011 roku świat obiegły sensacyjne zdjęcia najnowszego chińskiego myśliwca o własnościach stealth, oznaczonego jako J-20.

J-20 w przestworzach
J-20 w przestworzachPolska Zbrojna

Nawet żołnierze mogli robić zdjęcia

29 grudnia 2010 roku China Defense Blog opublikował w internecie pierwsze zdjęcia nowego myśliwca oznaczonego jako J-20. Zostały one wykonane na lotnisku zakładów Chengdu (Zakład numer 132) podczas prób naziemnych oraz w trakcie szybkiego kołowania. Był to jednak przeciek w pełni kontrolowany. Lotnisko testowe położone w mieście Chengdu nie jest strzeżone. Wokół niego znajduje się wiele dogodnych punktów do obserwacji, które stale wykorzystywane są przez chińskich entuzjastów lotnictwa. Oficjalnie zabroniono fotografowania, ale w trakcie prób myśliwca nawet żołnierze ochrony byli zachęcani do robienia zdjęć aparatami fotograficznymi w swoich telefonach komórkowych.

Większy niż Raptor

W ten sposób J-20, nieoficjalnie nazwany przez internautów Czarnym Orłem, stał się sensacją. Według starej i sprawdzonej metody rząd chiński, niczego nie ogłaszając oficjalnie, skupił na samolocie uwagę całego świata. Pierwszy osiemnastominutowy lot myśliwca J-20 odbył się 11 stycznia 2011 roku w Chengdu, co zostało potwierdzone przez chińskiego prezydenta Hu Jintao.

J-20 to jednomiejscowy dwusilnikowy myśliwiec, który jest większy i cięższy niż rosyjski T-50 czy amerykański F-22 Raptor. Szacuje się, że ma około 23 metrów długości, a rozpiętość skrzydeł wynosi ponad 14 metrów. Jego maksymalną masę ocenia się na 34?36 ton. Duży i szeroki kadłub może pomieścić sporo paliwa. Wszystko to sprawia, że J-20 gabarytami bardziej przypomina F-111 niż amerykańskie myśliwce typu stealth.

Usterzenie pionowe jest jednopłytowe, jak w rosyjskim T-50. Układ "kaczki" oraz ścięte pod dużym kątem stateczniki pionowe przypominają rozwiązanie zastosowane w doświadczalnym MiG-1.44/1.42. Z tyłu, pod kadłubem, znajdują się dodatkowe stabilizatory pionowe.

W ogólnym zarysie kadłub J-20 przypomina F-22 - podobne są rozwiązania zmniejszające odbicie radarowe. Jest on "złamany" wzdłuż osi, a kąty ścięcia są większe niż w F-35. Jednoczęściowa owiewka kabiny oraz "ząbkowane" krawędzie włazów podwozia przypominają te w F-22. Wloty powietrza do silników zaprojektowano zgodnie z wymogami efektywności naddźwiękowej (DSI - Diverterless Supersonic Inlet). Rozwiązanie to, znane z F-35, Chińczycy zastosowali w najnowszej wersji myśliwca J-10 - J-10B - oraz w produkowanym dla Pakistanu myśliwcu Chengdu JF-17 Thunder.

Pokryty powłoką absorbującą fale radarowe?

J-20 na lotnisku
AFP

Na opublikowanych zdjęciach widać dwa rodzaje dysz wylotowych silników, co świadczy o tym, że być może testowano dwa różne zestawy silników. W grę wchodzą rosyjskie Saturn AL-31F, które stanowią również napęd myśliwców Chengdu J-10 oraz Shenyang J-11B (chińskiej wersji myśliwca Su-27SK). Być może są to silniki w wersji 117F, które Rosjanie zastosowali w Su-35. Druga testowana para to prawdopodobnie pierwsze opracowane całkowicie samodzielnie przez Chińczyków silniki odrzutowe WS-10A z ruchomymi dyszami wylotowymi. Rosyjski silnik ma ciąg 122,5 kiloniutona z dopalaczem (142 kiloniutonów w wersji 117F), a chiński - 132 kiloniutonów z dopalaczem.

Więcej uzbrojenia

J-20 ma system sterowania elektrycznego fly-by-wire opracowany już dla J-10 oraz prawdopodobnie radar aktywnego skanowania elektronicznego AESA typu 1475/KLJ5. Szklany kokpit wyposażony jest w systemy HOTAS, HUD oraz wyświetlacze ciekłokrystaliczne (LCD). Drążek sterowania znajduje się na prawej konsoli.

Ironia losu

20 lat po wprowadzeniu do służby F-22

J-20 na lotnisku
AFP

Czy Państwo Środka zaplanowało oblot J-20 jako swoistą demonstrację przed wizytą amerykańskiego sekretarza obrony? Tego można się tylko domyślać. Na konferencji prasowej po spotkaniu w Pekinie Robert Gates stwierdził: Zapytałem o to [o oblot J-20] prezydenta Hu wprost, a on odpowiedział, że test nie ma żadnego związku z moją wizytą i był dużo wcześniej zaplanowany. Na tym etapie zostawiliśmy ten temat.

Groźny sąsiad

Chiny od lat konsekwentnie wzmacniają swój potencjał wojskowy. Zbrojenia ukierunkowane są na działania w strefie chińskich wód terytorialnych i związane z rozwojem uzbrojenia rakietowego oraz marynarki wojennej. Budzi to niepokój Tajwanu, Korei Południowej i Japonii. J-20 to ciężki myśliwiec o dużym zasięgu. Będzie mógł przenosić rakiety średniego i dalekiego zasięgu służące do niszczenia celów powietrznych i nawodnych. Niewątpliwie wpisuje się w chińską koncepcję działań powietrzno-morskich.

Paweł Henski

Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu INTERIA.PL

Polska Zbrojna
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas