Tutanchamon głębin. Odkryli starożytnego egipskiego wieloryba

Międzynarodowy zespół naukowców dokonał przełomowego odkrycia nowego gatunku wymarłego wieloryba, który 41 mln lat temu żył w starożytnym morzu pokrywającym tereny dzisiejszego Egiptu.

Tutanchamon głębin. Odkryli starożytnego egipskiego wieloryba /A. Morsi/Courtesy Mansoura University Vertebrate Paleontology Center /domena publiczna

Zanim Tutanchamon pojawił się na świecie i przejął panowanie nad Doliną Nilu, Egiptem - a raczej wodami pokrywającymi obecne terytorium tego kraju - rządził ktoś zupełnie inny, a mowa o Tutcetus rayanensis, nazwanym na cześć starożytnego władcy. Chociaż rządził to może nie do końca adekwatne określenie, bo jak wyjaśniają naukowcy w badaniu na łamach magazynu naukowego Communications Biology, mamy do czynienia z miniaturowym wielorybem nieznanego wcześniej gatunku, który z szacowaną długością 2,5 metra oraz wagą ok. 187 kg jest najmniejszym znanym nauce bazylozaurem

Tutcetus rayanensis żył 41 mln lat temu

Niemniej jest to również jeden z najstarszych zapisów tej rodziny z Afryki (liczy 41 mln lat), a jego szczątki pozwoliły uzupełnić luki w we wczesnej historii tych ssaków. Zdaniem naukowców ta grupa wymarłych w pełni wodnych prewaleni reprezentuje kluczowy etap ewolucji wielorybów, kiedy przechodziły z lądu do morza - rozwinęły cechy podobne do ryb, takie jak opływowe ciało, mocny ogon, płetwy i płetwa ogonowa, a także miały wystarczająco widoczne tylne kończyny, aby można je było rozpoznać jako nogi, które nie były jednak używane do chodzenia, ale prawdopodobnie do krycia.

Naukowcy dokonali tego wyjątkowego odkrycia w skałach środkowego eocenu, a nazwa nowego wieloryba czerpie inspirację zarówno z historii Egiptu, jak i miejsca, w którym znaleziono ten konkretny okaz. Tutcetus łączy w sobie "Tut", odnoszące się do słynnego egipskiego faraona Tutanchamona i "cetus", czyli greckie określenie wieloryba, a “rayanensis" odnosi się do obszaru chronionego Wadi El-Rayan w Fajum.

Okaz, który znaleźli naukowcy, składa się z czaszki, szczęk, kości gnykowej oraz kręgu atlasowego i jest osadzony w intensywnie zagęszczonym bloku wapienia. Jak wyjaśnia Sanaa El-Sayed, doktorantka na University of Michigan i współautorka badania:

Dowiedz się więcej na temat: wieloryb | Egipt