Reklama

Ile kosztuje mobilny internet w Polsce?

Z miesiąca na miesiąc przybywa w Polsce nowych użytkowników mobilnego internetu. Urząd Komunikacji Elektronicznej przygotował raport, przedstawiający ile trzeba zapłacić za bezprzewodowy dostęp do sieci.

W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy w ofertach usług mobilnego internetu nastąpiły kolejne zmiany. Chociaż w wielu przypadkach operatorzy utrzymali te same co w zeszłym roku plany taryfowe, a w nich również ceny usług, powiększyła się liczba modemów USB oraz kart ExperssCard oferowanych za złotówkę. Z drugiej strony sieci ograniczają ogólną ilość oferowanych urządzeń, a w niektórych przypadkach w ogóle odchodzą od standardu PCMCIA.

W dalszym ciągu konsumenci mogą wybierać tzw. "oferty na próbę" oraz taryfy z promocyjnym okresem niższego abonamentu w pierwszych miesiącach, jednakże tych drugich ofert jest na rynku mniej niż w sierpniu zeszłego roku, a okres promocyjnego abonamentu w wielu przypadkach jest krótszy. Niektóre sieci standaryzują też wysokości opłat aktywacyjnych dla wszystkich proponowanych konsumentom ofert.

Reklama

Operatorzy znacząco podnieśli natomiast najwyższe limity miesięcznych transferów danych: z 14 do 36 GB w ofertach Orange Free, z 16 do 20 GB w ofertach Blueconnect, z 19,5 do 37 GB w ofertach iPlus oraz z 1 do 2 GB w ofercie Aster. Z drugiej strony na rynku dostępnych jest mniej ofert o niskich limitach transferu - już tylko PTC i Aster oferują limity niższe niż 1 GB.

Zmianie nie ulega natomiast struktura wydatków konsumentów. W przypadku ofert abonamentowych od 64 do prawie 100 proc. miesięcznych wydatków na korzystanie z usług zajmują koszty abonamentu poza promocją, zaś do 16 proc. koszty opłaty aktywacyjnej. Nawet do 29 proc. miesięcznych wydatków przeciętnego użytkownika może pochłonąć spłata zakupionego modemu lub karty, chociaż należy zaznaczyć, iż w większości dostępnych na rynku ofert urządzenia osiągalne są już od złotówki.

Niestety, w średnim miesięcznym koszyku kosztów użytkownik praktycznie nie odczuje otrzymanych promocji na niższy abonament, co stanowi konsekwencję wspomnianej już wyżej tendencji ograniczania liczby miesięcy z obniżoną opłatą. Jedynie w przypadku klientów biznesowych korzystających z Play Online 5GB, gdzie okres promocji trwa 4 miesiące, udział ten wynosił (aż!) 1 proc.. Dodatkowo, oferty z promocjami nie zawsze dają niższy całościowy, 2-letni koszt korzystania z usługi, aniżeli standardowe taryfy z płaską stawką przez cały okres zobowiązania.

W przypadku klientów usług przedpłaconych oferta jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana. Jeżeli operator nie oferuje urządzenia po promocyjnej cenie, klient zmuszony jest zakupić je po cenie katalogowej. W takiej sytuacji znajdują się klienci iPlus na kartę, u których aż 81 proc. średnich miesięcznych wydatków pochłania spłata zestawu startowego zawierającego modem/kartę zakupionego poza promocją. W konsekwencji cała oferta Polkomtelu z punktu widzenia miesięcznych kosztów dla użytkownika (aż 78 zł z VAT) jest zdecydowanie najmniej korzystna na rynku. W przypadku pozostałych sieci udziały zestawów startowych z urządzeniami, stanowią odpowiednio: 57 proc. w Orange Free, 37 proc. w Blueconnect oraz 25 proc. w Play Online miesięcznego kosztu utrzymania aktywnej usługi. We wszystkich przytoczonych przypadkach pozostałym kosztem jest finansowanie doładowań.

W zakresie miesięcznych wydatków na usługi mobilnego internetu, w dalszym ciągu najkorzystniejszą w segmencie pre-paid ofertę posiada PTC - 28 zł z VAT, na drugim miejscu plasuje się operator sieci Play - 36 zł z VAT. Jednakże usługa Play Online jest najtańsza jeśli chodzi o efektywną cenę za jednostkę transmisji danych. P4 oferuje swoim klientom najniższy koszt wykorzystania 1 MB (0,01 zł z VAT). Drugi w zestawieniu operator sieci Orange może pochwalić się kosztem na poziomie 0,04 zł z VAT / MB. W przypadku iPlus i Blueconnect koszty są kilkudziesięciokrotnie wyższe. O sile ofert Play Online oraz Orange Free na kartę decydują przede wszystkim wyższe niż u konkurencji limity transferów doładowań. Sieć Play oferuje dodatkowo najtańszy zestaw startowy z modemem.

W przypadku ofert abonamentowych dla klientów indywidualnych sytuacja jest już bardziej zróżnicowana. W ofertach do 5 GB oraz od 5 do 10 GB najmniej miesięcznie płacą klienci, którzy zdecydowali się na ofertę Play Online (odpowiednio 32 oraz 59 zł z VAT). Operator sieci Play nie oferuje większych limitów, w których z kolei najkorzystniej wypada sieć Orange.

W przypadku ofert z limitem od 10 do 20 GB najmniejsze miesięczne koszty na poziomie ok. 112 -113 zł z VAT oferują taryfy iPlus oraz Orange Free, zaś w ofertach powyżej 20 GB już tylko Orange Free - ponownie ok. 113 zł z VAT. Klienci biznesowi, którzy zdecydują się na usługę z limitem do 5 GB powinni skorzystać z oferty Blueconnect (już od 27 zł z VAT / miesiąc), z limitem od 5 do 10 GB z oferty Play Online (już od 59 zł z VAT / miesiąc), z limitem od 10 do 20 GB z oferty iPlus (109 zł z VAT / miesiąc), z limitem powyżej 20 GB, analogicznie jak w przypadku klienta indywidualnego, z oferty Orange Free - 113 zł z VAT.

Warto podkreślić, iż w ofertach abonamentowych nie występują tak znaczne jak w pre-paid dysproporcje między efektywnymi cenami za 1 MB usługi. W tym przypadku średnie dla rynku stawki plasują się dla wszystkich ofert w przedziale 0,01 - 0,02 PLN z VAT / MB. Wyjątek stanowią oferty PTC i Aster, które wskutek stosowania wspomnianych wcześniej niskich transferów posiadają efektywne stawki na kilkunastokrotnie wyższym poziomie.

W trakcie analizy zaobserwowano poprawę jakości obsługi infolinii sieci. Otrzymano zdecydowanie mniej aniżeli w sierpniu ubiegłego roku informacji niespójnych lub nieprawdziwych. Konsultanci wykazywali się zdecydowanie większą cierpliwością podczas często przekraczających 30 min rozmów. W dalszym ciągu jednak zdarzają się rozbieżności między informacjami dostępnymi na stronach internetowych oraz w ramach informacji telefonicznej. Co więcej, nadal informacje dostępne na głównych stronach serwisów nie pokrywają się z zamieszczonymi w cennikach i regulaminach, a skomplikowane zapisy w tych ostatnich przysparzały problemów samym konsultantom.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy