Naukowcy odkryli jaskinię wypełnioną setkami tysięcy kości, również ludzkich

Badacze studiujący starożytną jaskinię lawową w Arabii Saudyjskiej dokonali przerażającego odkrycia, a mianowicie była ona wypełniona setkami tysięcy kości zwierząt i ludzi.

Umm Jirsan to cały system jaskini i tuneli lawowych znajdujących się pod polami wulkanicznymi Harrat Khaybar w północno-zachodniej części kraju. Rozciąga się on na długości 1,5 km i jest najdłuższym tunelem lawowym w tym kraju, który jak się okazuje miał wiele mrocznych sekretów.

Naukowcy poinformowali bowiem, że właśnie odnaleźli w nim setki tysięcy kości należących do co najmniej 14 różnych gatunków zwierząt, jak bydło, wielbłądy czy gryzonie, a część z nich należała do człowieka. Jak to możliwe, że dopiero teraz ktoś odkrył to cmentarzysko i kto za nie odpowiada? Jeśli kiedykolwiek oglądaliście… Króla lwa, to możecie mieć już pewien pomysł - tak, badacze obstawiają, że jest to dzieło hieny pręgowane, której szczątki również znalazły się na miejscu, podobnie jak jej skamieniałe odchody (tzw. koprolity).

- Te stworzenia z zapałem kolekcjonują kości, które znoszą do swoich jam, żeby je skonsumować, nakarmić nimi młode lub po prostu ukryć. Materiał z Umm Jirsan był kumulowany przez 7000 lat, a tunele lawowe zapewniły mu zachowanie w doskonałym stanie - tłumaczy Mathew Stewart z Max Planck Institute.

Co ciekawe, chociaż jaskinia zawiera bardzo stare szczątki, to podczas ostatniego ich wydobycia naukowcy słyszeli wewnątrz wycie, co może świadczyć o tym, że zwierzęta wciąż z niego korzystają. A że wilki najczęściej nie zaciągają ofiar tak daleko od miejsca upolowania, a lisy nie byłyby w stanie dostarczyć na miejsce tak dużej zwierzyny, to najpewniej wciąż chodzi o hieny.

Naukowcy są bardzo zainteresowani tym miejscem i już zapowiadają kolejne badania, bo ich zdaniem te pozwolą nie tylko dowiedzieć się więcej o samych hienach (są dowody na to, że jaskinia służyła również jako miejsce odchowania młodych), ale i gatunkach zamieszkujących cały region przez ostatnie 7000 lat. To swoista kapsuła czasu, w której znajdują się szczątki wielu zwierząt, dostarczające niebywałą okazję do analiz:

- W regionach, gdzie zachowanie kości jest bardzo słabe, miejsca pokroju Umm Jirsan są ekscytującym nowym źródłem. Nasze badanie to tylko czubek góry lodowej - dodają.

Źródło: GeekWeek.pl/