Medycyna przyszłości

Naukowcy znaleźli sposób na suche oczy

Już wkrótce suche oczy mogą przestać być problemem. Wszystko dzięki dobrze znanemu, ale używanemu do innych celów, antybiotykowi.

Zespół suchego oka to nieprzyjemne schorzenie oczu wywołane niewystarczającym wydzielaniem lub nadmiernym parowaniem filmu łzowego. Jest on powodowany przez dysfunkcję gruczołu tarczkowego (MGD), którego leczenie do tej pory było bardzo trudne. Teraz naukowcy z Massachusetts Eye and Ear Infirmary odkryli, że w tej roli zaskakująco dobrze sprawdza się azytromycyna, popularny antybiotyk o działaniu bakteriostatycznym.

- Nasz zespół badawczy odkrył, że azytromycyna może bezpośrednio stymulować funkcjonowanie ludzkich komórek nabłonkowych gruczołu tarczkowego - powiedział Yang Liu, biorący udział w badaniach.

Do tej pory azytromycyna była przepisywana przez lekarzy głównie ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne, hamując namnażanie się bakterii oraz związane z MGD zapalenie spojówek.

- Przypuszczaliśmy, że azytromycyna może bezpośrednio wpływać na ludzkie komórki nabłonka gruczołu tarczkowego. Od słów przeszliśmy do czynów i okazało się, że antybiotyk ten stymuluje ich różnicowanie i poprawia jakość produkowanych przez nie lipidów. Uzyskane wyniki wspierają nasze przypuszczenia - powiedział David A. Sullivan, szef zespołu badawczego.

Dowiedz się więcej na temat: oczy | okulistyka | oko | antybiotyki | krople do oczu