Dinozaur na sprzedaż! Ile kosztuje najbardziej kompletny egzemplarz?

Jak informuje CNN, do sprzedaży trafi najbardziej kompletny i najlepiej zachowany szkielet stegozaura. To niepowtarzalna okazja do nabycia jednej z najbardziej niezwykłych rzeczy na świecie. Ile może kosztować szkielet dinozaura?

W ramach corocznego Sotheby’s Geek Week zostanie wystawiony na sprzedaż szkielet stegozaura - jego wysokość liczy ponad trzy metry, zaś długość wynosi ponad sześć metrów.

Stegozaury należą do dinozaurów ptasiomiedniczych, które żyły w późnej jurze na obszarze dzisiejszej Ameryki Północnej. Był to czworonożny roślinożerca osiągający wagę około 4,5 tony, miał silnie zaokrąglony grzbiet, krótkie łapy, głowę usytuowaną blisko podłoża i usztywniony ogon. Jednakże to, co go odróżniało, to rzędy płyt znajdujących się na jego plecach - do tej pory nie wyjaśniono ich tajemnicy, niektórzy uważają, że istotne były w termoregulacji, czy też były istotne podczas godów.

Dinozaur wystawiony na sprzedaż. Nie wszyscy są zachwyceni

Aukcja szkieletu dinozaura jest wielką atrakcją dla wszystkich fanów pradawnych gadów. Jednakże paleontolodzy kwestionują sprzedaż takich okazów prywatnym osobom. Są zgodni, że skamieniałości powinny być przechowywane w muzeach lub innych miejscach publicznych.

Aukcja szkieletu sprzed 150 mln lat ma się odbyć już 17 lipca w Nowym Jorku. Jak stwierdził dom aukcyjny Sotheby’s, szczątki dinozaura są "najlepszym okazem stegozaura, jaki pojawił się na rynku". Specjaliści uważają, że cena osiągnie od 4 do 6 milionów dolarów. Już w tym momencie okaz staje się jedną z najcenniejszych skamieniałości dinozaurów, jakie kiedykolwiek wystawiono na sprzedaż.

Co ciekawe, kości zostały odkryte przez paleontologa Jasona Coppera na jego prywatnej działce w Kolorado w USA. Naukowiec był od samego początku zaangażowany w proces aukcyjny oraz udokumentowanie znaleziska - uczestniczył w całym procesie od jego odkrycia, wydobycia, po konserwację i późniejszy montaż szkieletu.

Profesor paleontologii Steve Brusatte z Uniwersytetu w Edynburgu zaznacza, że odnaleziono do tej pory znacznie mniej dobrze zachowanych i kompletnych szkieletów stegozaurów niż innych dinozaurów, takich jak tyranozaur, czy triceratops. Dlatego też naukowiec uważa, że okaz nie powinien trafić w prywatne ręce.

"Jeśli to, co mówi dom aukcyjny, jest prawdą, a to, co widzę na tych zdjęciach, jest autentyczne, to ten szkielet naprawdę powinien znaleźć się w muzeum, gdzie może być konserwowany, badany przez naukowców i wystawiany, aby inspirować ludzi ze wszystkich środowisk. To wielka szkoda, gdy taka skamielina, która mogłaby edukować i wzbudzać ciekawość tak wielu ludzi, po prostu znika w rezydencji oligarchy" - powiedział Brusatte dla CNN.

Wyjątkowe kości stegozaura

Wystawiony na sprzedaż okaz został odkryty w maju 2022 roku w hrabstwie Moffat w stanie Kolorado w USA. Wydobycie szczątków zajęło specjalistom ponad rok. Po dokonaniu analiz okazało się, że pradawny gad cierpiał na zapalenie stawów, co z kolei sugeruje, że dożył zaawansowanego wieku. Nie odnaleziono na kościach żadnych śladów walki, czy innych obrażeń.

Co ciekawe, osoba, która wylicytuje dinozaura, otrzyma jednocześnie kopie danych ze skanowania szkieletu, a także pełną licencję na wykorzystanie dowolnych danych 3D w dowolny sposób. Według domu aukcyjnego ma to pozwolić na promowanie współpracy w przyszłych badaniach.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | aukcje | USA