Bakterie mogą tworzyć wzory przypominające kwiaty

Naukowcy odkryli, że bakterie rosnące na szalce Petriego tworzą wzory podobne do kwiatów. Jak to możliwe?

Bakterie nie rosną przypadkowo. Wzrost Escherichia coli jest powolny, ale stały. Z kolei bakterie Acinetobacter baylyi rozrastają się równomiernie we wszystkich kierunkach, aż pokryją całą szalkę Petriego w ciągu 24 godzin. A co stanie się, gdy dwa gatunki bakterii umieści się w jednym naczyniu? Okazuje się, że rozprzestrzeniają się one równomiernie i tworzą wzór podobny do kwiatu.

- Pomieszaliśmy dwa gatunki bakterii, a pewnego dnia znalazłem niezwykły wzór podobny do kwiatu na szalce Petriego. Uderzyło mnie piękno tego wzoru i zacząłem się zastanawiać, w jaki sposób bakterie mogą oddziaływać ze sobą - powiedział biofizyk Liyang Xiong z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.

Aby zrozumieć zachodzące mechanizmy, naukowcy wykorzystali modelowanie matematyczne. Zmierzyli właściwości fizyczne dwóch gatunków bakterii, ich tempo wzrostu, morfologię i wzajemne tarcie. Acinetobacter baylyi może poruszać się szybko, ponieważ ma maleńkie struktury zwane pilami, które działają jak nogi. Z kolei bakterie Escherichia coli są tej właściwości pozbawione i poruszają się wraz z rozszerzającą się falą zewnętrzną Acinetobacter baylyi. Właśnie w ten sposób powstaje niezwykły wzór.

Tam, gdzie jest mniej E.coli, grupa A.baylyi przepycha się na zewnątrz szybciej; ale większe stężenia E.coli zwalnia całą strukturę. To właśnie tworzy kształty przypominające kwiaty. Ten efekt można zaobserwować, gdy dowolne dwie bakterie zmieszają się ze sobą - jedna ruchliwa, a druga nieruchliwa.

Odkrycie to może pomóc naukowcom zrozumieć złożone wzorce obserwowane w dzikich koloniach bakteryjnych.

Dowiedz się więcej na temat: Escherichia coli | bakterie | mikrobiologia