Cywilny samolot pionowego startu i lądowania coraz bliżej

AugustaWetlands AW609 przeszedł serię ważnych testów, które przybliżyły jego komercyjny debiut – czytamy na łamach serwisu Flightglobal. Czym jest ta maszyna i dlaczego wzbudza wielkie zainteresowanie?

Fot. AugustaWetlands
Fot. AugustaWetlandsmateriały prasowe

AW609 jest samolotem pionowego startu i lądowania. Oba manewry wykonuje zatem podobnie jak śmigłowiec, więc nie potrzebuje długiego pasa startowego. W powietrzu zachowuje się natomiast jak samolot i potrafi się rozpędzić do ponad 500 km/h. Te niezwykłe właściwości zawdzięcza obracanym układom napędowym z wirnikami o średnicy 7,9 m umocowanym wraz z silnikami i układami przeniesienia napędu w gondolach na końcówkach skrzydeł. Pod tym względem przypomina wojskową maszynę Bell-Boeing V-22 Osprey.

Maszyna wciąż pozostaje w stadium rozwoju, ale ostatnio pozytywnie przeszła serię ważnych testów. Miały one sprawdzić możliwości napędu oraz manewr lądowania w przypadku całkowitej awarii silników.

AugustaWetlands ma nadzieję, że maszyna otrzyma wszystkie niezbędne certyfikaty i legalnie wzbije się w powietrze jeszcze w 2017 roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas