Niemcy na drodze do rewolucji dotyczącej energii

Niemieccy naukowcy stworzyli baterię litowo-metalową, która osiąga niewiarygodną wręcz gęstość energii 560 Wh/kg przy jednocześnie dużej stabilności. Co to oznacza? Znacznie lepszy sposób magazynowania energii.

Powstają baterie litowo-metalowe przyszłości. Zdjęcie ilustracyjne
Powstają baterie litowo-metalowe przyszłości. Zdjęcie ilustracyjne123RF/PICSEL

Wytwarzane do tej pory baterie litowo-metalowe były bardzo niestabilne, a często nawet eksplodowały, co sprawiało, że są postrzegano je jako niebezpieczne. Dzięki nowym odkryciom naukowców z Instytutu Helmholtza w Ulm (HIU) i Instytutu Technologii w Karlsruhe (KIT), ogniwa te mogą działać znacznie dłużej i być znacznie bezpieczniejsze.

Nowa bateria wykorzystuje połączenie bogatej w nikiel katody warstwowej (NCM88) oraz dostępnego na rynku organicznego elektrolitu LP30. Umożliwiają one magazynowanie dużych ilości energii w przeliczeniu na masę oraz stabilną pojemność przez wiele cykli.

Gęstość energii w nowych akumulatorach przekracza typowy próg 500 Wh/kg, który jest stosowany do zasilania pojazdów elektrycznych nowej generacji, a także znacznie przewyższa zwykłą gęstość energii 250-300 Wh/kg, jaką zapewniają akumulatory litowo-jonowe.

Co więcej, nowy akumulator litowo-metalowy zachował 88 proc. swojej początkowej pojemności po 1000 cyklach ładowania. A jego średnia sprawność prądowa jest na poziomie 99,94 procent.

Do wprowadzenia nowych ogniw do użytku komercyjnego droga jednak jeszcze daleka.

Linie lotnicze Air France testują „cyfrową kartę zdrowia” dla pasażerówAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas