Odkryto innowacyjny materiał do przyszłych samolotów

​Naukowcy odkryli zaawansowany materiał o zerowej rozszerzalności cieplnej w zakresie od -269 do 1126 stopni Celsjusza. Może okazać się idealny dla samolotów przyszłości.

Stworzono innowacyjny materiał do samolotów przyszłości
Stworzono innowacyjny materiał do samolotów przyszłościmateriały prasowe

Podczas projektowania samolotu należy wziąć pod uwagę, jak ekstremalne ciepło podczas startu i ekstremalne zimno w chmurach wpłyną na jego konstrukcję. Niewiele jest materiałów, które mogą wytrzymać te zmiany temperatury bez deformacji.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (UNSW) opracował materiał, który wykazuje zerową rozszerzalność cieplną w zakresie od -269oC do 1126oC. Co więcej, materiał ten składa się w większości z powszechnie występujących pierwiastków.

Materiał jest zbudowany ze skandu, aluminium, wolframu i tlenu. Spośród nich, tylko skand jest rzadki, a naukowcy już poszukują alternatyw.
Materiał został odkryty przez przypadek.

- Prowadziliśmy eksperymenty z tymi materiałami w związku z naszymi badaniami nad bateriami i przypadkowo natknęliśmy się na wyjątkowe właściwości tej konkretnej kompozycji - powiedział prof. Neeraj Sharman z UNSW.

Zespół Sharmy próbuje dowiedzieć się, jak dokładnie działa nowo odkryty materiał. 

- Czy to wiązania atomowe się wydłużają? Czy to przemieszczanie się atomów tlenu? A może cały wielościan się obraca? Mamy trzy czynniki, które są skorelowane. W tym momencie nie jest jasne, czy jeden lub wszystkie z tych czynników są odpowiedzialne za stabilność w różnych temperaturach i badamy dalej, aby spróbować wyizolować mechanizm - dodał Sharma.

Naukowcy nazwali swój nowy materiał ortorhombic Sc1.5Al0.5W3O12 i ma on wiele potencjalnych zastosowań - począwszy od konstrukcji lotniczych i kosmicznych, poprzez urządzenia elektroniczne, a nawet sprzęt medyczny. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Chemistry of Materials".

"Teraz wiesz": Czy drzewa śpią? Zaskakujące wyniki badańDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas